torsdag 15 juli 2010

Afrikansk kärlek



De är tunga och kräver en massa bärande fram och tillbaka från sin frostfria vinterförvaring i växthuset, men nu ger de lön för mödan mina klockagapantus, Agapanthus campanulatus. Eller afrikas blå lilja som vi säger till vardags.



Har inte räknat blommorna i år, men en sommar hade jag 70 knoppar i de två stora krukorna. I år blir det delning efter blomningen.



Den vita blommar något senare. Men knoppen är nästan vackrare än blomman, nej lika vacker som.



Här intill väggen stod mina krukor en sommar och den plantan ni ser på bilden är en frösådd. Man tror alltså inte sina ögon, men efter några år kan jag alltså räkna in 8-10 knoppar. Har övervintrat utan täckning alla år. Men så är det alltså en klockagapantus som vissnar ner helt på vintern och är relativt härdig. (Sorry för ogräset och röran i bakgrunden. Så snart jag får en ledig dag ska jag rensa.)



De gillar varandra också. En agapantuskram, är det inte gulligt?
Varma hälsningar
Eva

23 kommentarer:

Christina sa...

Det är härliga blommor! I den botaniska trädgården utanför Kapstaden såg jag en variant som heter Graskop, den vill jag ha! Jag har både den blå och den vita antagligen samma som du, de vissnar ner på vintern.
Ha det gott och njut av blomsterprakten!
Christina

Alen Trädgård sa...

Agapanthus är härligt att äga och få se blomma:) Jag har både den sorten som vissnar ner helt och den städsegröna, tack för att jag nu fick reda på namnet av dig A. campanulatus:)) Undrar vad den andra heter. Dina ser ut att vara riktiga praktexemplar. Ha det gott/Monne

Lantliga drömmar sa...

Hit kommer jag komma fler gånger. Behöver massor med inspiration till min stackars trädgård. Nilla

Linda sa...

De er en helt klart "må ha" Og jeg elsker fargen:) Men jeg har den ikke enda, men snart:)

Rose Garden Malevik sa...

Jo i år borde väl den Afrikanska liljan trivas.....
Här öser regnet ner igen..... :)
jaja......efter regn kommer sol..
Ha det gott
Håkan

gittan sa...

De är såååå vackra! Jag undrar just hur länge jag ska behöva vänta på blommor i mina. Detta är första året med dem och jag köpte dem som knölar/rotbitar (minns inte hur de såg ut) Man skulle kanske skaffa sig en vit också... Ogräset visar väl bara att du är mänsklig du också, alltså inget att be om ursäkt för / gittan

Sylvia sa...

Underbart!!
Vi får se vad det blir av mina frösådda som jag fick frön av dig till! Än så länge liknar de mest grässtrån...

IET sa...

Oh! Joo - vad sött med en agapantuskram! :-)))

Be inte om ursäkt för ogräset Eva. Hitta fantasifulla anledningar till att det finns där istället.
Det är perfekt jord för det växtslaget. Det passar så bra i färg mot husväggen att du inte vill ta bort det. Det är en bra marktäckare och hindrar jorden från att torka ut. ..... ;-)

/I.

Britt sa...

Ogräs i rabatterna det har vi nog alla lite till mans det hör till. A blå har jag ej sett utslagen tidigare fin//Britt

Sophia Callmer sa...

Söta agapanthus som vänslas, ogräset är väl fint :)
Jag hinner inte heller med just nu, jobb, lediga barn och sedan kommer det lite gäster, "det är ju så fint på landet på sommaren"..
Sophia

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Hej Eva!

Älskar också agapanthus och släpar som du stora krukor från vinterförvaringen på våren..... Har en vit sort.... Men såååå kul med de frösådda - vilken lycka! Förstår inte vad du menar med ogräset på den bilden. Tycker det ser hur vackert ut som helst..... Å kramen...... sött!

Jag lyckas dock inte alls lika bra med att få mina att blomma rikligt. Vissa år får den ganska många blomstänglar, har haft år när de inte blommat alls, och i år: fyra enstaka.... Fast jag tror jag kommit på att det beror på att jag inte gödslat dem tillräckligt. ....

Ha de skönt!
Kram Charlotte

Carolina sa...

Och jag tackar det ödmjukaste för tipset om vattning och gödning i massor. I år blommar mina som aldrig förr :)

Ha det!

Sjöormen sa...

Hade själv en afrikans lilja när jag bodde i lägenhet. Tyvärr dog den, klarade inte vinter... Väntar nu på en ny, var en gåva från min mamma son har moderplantan kvar. :-)

Fru C sa...

Så duktig du är som kan få agapanthus att blomma så mycket. Många skulle vara så avundsjuka. Håller med om att knopparna är jättevackra.

Tant Grön sa...

Man blir ju bara så lycklig när en växt som man vårdat och pysslat med och kanske köpt för många pengar-känner sig som hemma och bestämmer sig för att flytta in på allvar!

Jag älskar när växterna frösår sig och har väldigt väldigt svårt att flytta dem, även om de står mitt i vägen på en grusgång eller så.
Jag blir nöjd om det så bara är en blyg liten viol, men en agapanthus!!!

Inger sa...

Min agapanthus är i knopp plus att jag har små plantor som jag fick frö till från din kompis Axel, kul:)

Jullan sa...

Så vackra!!! Lyllos dig som får så mycket knoppar! I år har min bara en knopp, i krukan vill jag minnas att jag planterade 5 lökar för några år sedan. I fjol fick den tre, varför??? Annars är bladen väldigt kraftiga och stora.
Ha det så gott i värmen!

Karin - Mina Rum sa...

De är så fina, agapantusarna. Jag skulle verkligen kunna tänka mig en sån. Men det är ju det där med vinterförvaringen som sätter käppar i hjulet. Jag har ju varken växthus eller uterum. Men en dag så...
Ha det gott. Kram!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Den gillar jag också. Snygg från det den kommer med sina härligt gröna blad på våren. Stilren på något sätt.
Ha det gott
Birgitta

Sommarträdgården sa...

Visst blir man glad när det lyckas,satte några fröer i oktober och de trivs fortfarande tillsamans,flera i samma kruka men verkar trivas ändå.

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Jättevackra. Har satt frön som jag fått och som jag tror är Agapanthus... Ser fram emot så vackra blommor som du visar. Än så länge är det bara blad, blir spännande att se sen när de börjar blomma - kanske är nåt helt annat ;-)

Anjas Hill sa...

Men så roligt att ha en självsådd Agapanthus! Vad "mallig" du måste känna dig!/Anja

Axel sa...

Lite fuskigt att mina vita knoppar inte är lika stora som din. Har bara tre stycken i år.

Axel