måndag 14 januari 2013

Varning för slemmiga bilder

 Lilla snigel akta dig, akta dig, akta. Annars tar jag dig!
Denna söta ramsa brukade jag leka med barnen när de var små, samtidigt som jag lekte snigel med fingrarna, och de skrattade så de kiknade. Lika roligt är det inte att träffa på den orangebruna spanska skogssnigeln i sin trädgård. Egentligen är den ju rätt vacker, men när man fastnat i slemmet och fått salladen invaderad, ja då är det så lagom kul.
Det tog faktiskt en massa kraft bara att fota bilderna, så äcklig tycker jag den är. Spansk skogssnigel, mördarsnigel kallad, är faktiskt den enda levande organism som jag medvetet tar livet av i trädgården. Jag brukar lägga ut snigelgift på våren i form av snigelpellets och under sommaren kniper jag dem bakom nacken med sekatören. Det gäller att komma på det sätt som funkar bäst för en själv. Inte för att man tvunget måste utrota de spanska skogssnigeln (ibland önskar man att man kunde) utan för att de behöver hållas i schack för att inte bli för många. Det är inte kul när man inte ens kan gå barfota på gräsmattan utan att trampa på dessa slemmiga varelser. Behöver du hjälp mot sniglarna rekommenderar jag snigelshopen som samlat olika metoder. Bäst är att börja så snart tjälen gått ur jorden.
Man ska dock vara försikt med att dra alla sniglar över en kam. Den vackert spräckliga pantersnigeln är nästan lika stor som den spanska och rätt så slemmig den också. Men, och det är de viktiga, den gör nästan ingen skada på dina växter, utan är en av de nyttiga nedbrytarna. Pantersnigeln lever i huvudsak av svamp och rotvegetation och struntar oftast i både sallad och tagetes. Dessutom har jag läst någonstans att de även äter mördarsnigelns ägg. Så var rädd om den här!
Ofta hittar jag sniglar när jag vänder på krukor som stått tomma upp och ner i något mörkt och fuktigt hörn. Och där kan de få bo - så länge de har ränder på ryggen.
Imorgon är det tulpanens dag, så då lovar jag blommor här igen,
Hoppas ni överlevde!
Allt gott,
Eva

11 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Ja, snart får man börja tampas med de slemmiga äcklen igen:( Tur det finns så mycket annat som man kan glädjas åt i stället;) Ha det gott/Monne

Hannele på Hisingen sa...

Pantersniglarna låter jag vara, men de andra förstör all trädgårdsglädje...

Sussi.Sussinghurst sa...

uff!

Fru C sa...



Jag ryyser.....Huii!

Har fortfarande inga i min egen trädgård dock....men hur länge till?
Kram

Jord under naglarna sa...

Peppar, peppar, men än har vi varit förskonade från dessa slemmiga varelser, men tydligen kommer de högre och högre upp i landet. Men än ligger snön djup.

gittan sa...

Hittills har jag varit förskonad från monstersniglarna och inte ens riktigt visst hur de ser ut. Nu vet jag, tack vare dina bilder (höll på att skriva fina bilder men ångrade mig, du förstår "blink") Däremot har jag pantersniglar här, vilka giganter de kan bli! Och massor av åkersniglar. Åkersniglarna kalasar ganska bra de också speciellt på mina Funkior och därför måste jag försöka att hålla ner antalet på dem med olika medel. När man hittar 200 av dem under EN av växthusets vattentunnor varje dag - då är de många!

Plantebegejstring sa...

Hader, hader, hader disse snegle, som er en plage i sommeren!

Glemmer også alt om dyreetik når jeg ser en sådan.

Skrækkelige dyr, som jeg lige nu kommer til at fryse over blot ved at se billeder af.

Næh ikke tak for disse fotos siger jeg ;0)


Mange havehilsner fra
Katinka

Iréne JB sa...

Har vinbärssnäckor och pantersniglar har jag också. Förra året hittade jag en spansk snigel utanför tomten så de närmar sej. Avskyr klibbigt slem!

Tittis Trädgård sa...

Usch ja! Mördarsniglar har vi massor av och vi kämpar en ojämn kamp! Men pantersnigeln är en välkommen gäst. De är fantastiskt vackra och bamse-stora! Härliga bilder!/Titti

Anna-Maria sa...

Blä så äckligt! Här är vi än så länge ganska befiade från dessa monster, men vanliga sniglar finns ju. Jag kommer att vara lika hård som du om jag träffar på dom, ingen pardon!

Marianne Acketoft sa...

Usch, sa barbarnet och tog ett par steg bakåt, MÖRDARsniglar, är de farliga ! Jag kör också sekatörmetoden.