torsdag 24 januari 2013

Iskallt

 Det fortsätter vara iskallt ute. Under minus tio på nätterna ett par veckor i sträck är ovanligt för oss i Skåne. Men å andra sidan ger det möjlighet till kul lekar med is och växter. Här har jag gjort tre iskuber i gamla glasslådor genom att helt enkelt frysa in hyacinter, tulpanblad och apelsinskal. Hur lätt som helst, och väldigt effektfullt i motljus, men kan också tänka mig att tända en marschall bakom på kvällstid.
 Denna lykta är lite mer avancerad, om än inte svår, att göra då jag frusit in den i olika omgångar för att få till lager med nypon, julrosor och buxbom. Till den har jag en särskild islykteform.
Men det går lika bra att använda en youghurtpaket och ställa ner en rund glasburk med tyngd i (annars flyter den upp) och frysa in blad i vattnet. Man får ju utnyttja vädret, vetja!
Allt gott,
Eva

9 kommentarer:

Fröpåsen sa...

Oh så fina, de ser verkligen fräscha ut! Bra pyssel när det är så pass kallt. Kommer ihåg att man som barn var lite avis på de som bodde längre norrut och kunde göra snölyktor och isformer :-) Så det är inte dåligt för att vara Höganästrakten!

Fru C sa...

Snyggt! Kanske skulle prova för kylan verkar hålla i sig.

Lillianna sa...

Härligt att du njuter av kylan!!
Jag går bara och fryser och längtar efter plusgrader!

/Lillianna

Merja sa...

Fint! Här har jag också passat på att göra islyktor. Flera är på gång:)
Ha det gott!

Alen Trädgård sa...

Så fina de ser ut:) Ska nog försöka mig på att göra en lykta och ställa ut i natt:)
Ha det gott/Monne

Hanneles paradis på Hisingen sa...

jo, man får passa på att leka nu.

Jag har använt ljusslingor under lyktan, går bra med gamla, där kanske bara några lampor lyser.

♥Min Eden♥ sa...

Underbart vackert...jag har nog varit för lat att tillverka islyktor i år... :)

Märit i Mariehem sa...

Roligt med islyktor! Den sista är superläcker!

Cattis och Eiras Trädgårdsdesign sa...

Så läckra! Gjorde liknande med barnen för att tag sedan men de blev inte alls så lyckade som dina.
Härligt med lagren. Det måste jag testa till nästa helgs fest!
Ha det bäst, Eira