tisdag 8 januari 2013

Jag längtar tillbaka

 Sitter just nu och skriver på ett reportage om Hälsingland. Nej, jag kan inte avslöja mer. Inte mer än att jag längtar tillbaka! Det böljande vackra landskapet med öppna fält, blånande berg, djupa skogar och stolta träkåkar.
 Körde nästan i diket av alla blommande dikesrenar som jag var tvungen att njuta av. Tur att det inte var så mycket trafik ;). Fast jag fick stanna ibland för att fotografera härligheten och stilla sinnet.
 En ensam pelargon i ett fönster. Bara så enkelt och ändå så njutbart. Och krukan, Gränsfors förstås.
 Jag ångrar inte att jag fyllde bilen (nåja) med krukor från Blomkruksfabriken. Visserligen har vi fina krukor här i Höganäs också, men Gränsfors är aldrig fel. Inte minst åldras de extremt snyggt.
Fick se mängder av rosor på min resa också (hoppas att någon tidning fattar hur fina trädgårdar där finns så att ni också får se dem). Det här är bara en ögonblickbild från Hälsingegården Frägsta där jag bodde. Åh!
Svensk sommar när den är som bäst.
Fast ute börjar snödropparna kika upp ur jorden. Även om det mest är ful, grå, dimmig och regnig skånsk vinter i år så finns det fördelar med den också.
Allt gott,
Eva

9 kommentarer:

Fröpåsen sa...

Hej. Vart kommer reportaget? Det ser jättefint ut på dina bilder, ett vackert land vi bor i! Kan tänka mig åka dit bara för krukorna :-) som till Höganäs, som även är mina hemtrakter. Ha det bra.

Nora sa...

Jag har turen att få tillbringa någon eller ett par veckor i Hälsingland varje år eftersom min man kommer därifrån. Jag kan bara hålla med dig, Hälsingland är underbart vackert!

Alen Trädgård sa...

När man är ute och reser inser man att vi bor i ett fantastiskt vackert land med så många olika landskap, Hälsingland är verkligen vackert:) Ha det gott/Monne

Plantebegejstring sa...

I svenskere er heldige. Intet sted i verden er skønnere end Sverige om sommeren!
Hver sommer (undtagen to - den ene var desværre 20129 har jeg siden jeg var 8 år tilbragt min ferie i Småland. Dine fotos gør længslen smertefuld - elsker landet især omkring midsommer!

Mange hilsner og dejlig aften fra
Katinka

Inger sa...

Mycket snö i Hälsingland nu och snödropparnas ankomst lär dröja. Men i somras var det annat... hoppas många får läsa dina fina reportage och njuta av bilderna!
Kram

Fanny sa...

Vilket vackert landskap, det dröjer tills det ser ut sådär igen ;)

Kram Fanny

Hannele på Hisingen sa...

Hälsingland är fint.

Monica sa...

nästa gång du är på väg uppå till Hälsingland hoppas jag du hör av dej. Frägsta gård är inte långt ifrån mej och det koloniområde jag brukar befinna mej i. Koloniområdet ligger i utkanten nordväst om Hudiksvall alldeles i närheten av E4.
Välkommen och jag hoppas du hinner med att komma :-)

Märit i Mariehem sa...

Håller med om att Hälsingland är ett mycket vackert landskap. Det ska bli roligt att se vad du kommer att skriva om därifrån och vilka dina bilder blir.

Det känns verkligen hoppingivande med snödropparna som börjar titta upp!