lördag 26 januari 2013

Ny granne

Jippi! Jag ska få en ny granne. Eller ny och ny, men kommunen har bestämt att rusta upp Tivoliparken som ligger strax intill där jag bor i Höganäs. Den som stått för ritningarna är landskapsarkitekt Ulf Nordfjell. Det känns fantastiskt att Sveriges mest välkända och välrenommerade landskapsarkitekt gör något i min stad, och så nära dessutom.
Det kommer att bli ett lyft för hela stadsdelen och hela vår lilla stad, det är jag säker på. Man ska börja redan under våren och kommer att vara klara om ungefär ett år.
Tyvärr kallar vår lokaltidning Ulf föraktfullt för trädgårdskändis. De har tydligen inte ens orkat googla vem han är för det vore ju ungefär som att kalla Zlatan för fotbollskändis. Ingen annan svensk landskapsarkitekt har haft så stora framgångar internationellt som Ulf Nordfjell. Han har deltagit två gånger (snart tre) med egna trädgårdar på Chelsea Flower Show och blivit best in show, vilket är att jämföra med VM-guld. (Nåt sånt har ju inte ens Zlatan om jag är rätt informerad.)
Men det är väl ett tecken på att trädgårdskultur tyvärr inte har den status som det borde ha. Här kan man läsa hela artikeln.
Nåja, det förtar i alla fall inte min glädje för den nyrustade parken. Tror jag måste fira med lite tulpaner...
Allt gott,
Eva

14 kommentarer:

bloggernefa sa...

WOW Det lyder verkligen som et mål for sommarens utflugt. Hoppas du vil skriva om den når den er klar. Då kör jeg gärna til Höganas.

hej från
din namnsystor
i Danmark

Carolina sa...

Jättekul att vi får det så nära :)
Blir sugen på att sponsra med en Tripetala till woodlandet, eller så får jag väl köra lite gerilla gardening ;)

tant Hannele på Hisingen sa...

Trädgårdskändis är väl inget fult ord...??

Fröpåsen sa...

Vad roligt! Har gått musikskolan på Tivolihuset :-) Då får man ännu en anledning att kika dit igen! Skulle passa bra i samband med en trädgårdsrunda.
Bra att du tar upp nonchalansen! Klart en tidning måste se till att vara mer korrekta.
Ha en bra dag!

Fia sa...

Vad spännande! Jag hade gärna åkt och tittat på någon av hans anläggningar, än har jag bara sett den som fanns i Botan, så det kanske även drar trädgårdsturister eran park sedan :-)

Carina/I Vått och Torrt sa...

Men det var väl alldeles alldeles för roligt! Vilken härlig känsla att få bo så nära och få följa hur det växer fram, jag e lite avundsjuk faktiskt! Det blir en till attraktion för oss i öst att åka till på västra sidan! Det ser jag framemot! Tidningarna, ja, suck, så har det alltid varit med blommor överhuvudtaget! Han får se till att vinna igen i Chelsea i år så kanske det blir annat ljud i skällan...
Ha en fin helg!
Carina

Anna Vattenkanna sa...

Nu har jag läst artikeln och allt låter väl bra för Höganäs och grattis till er, men det här att Ulf Nordfjell skulle vara en trädgårdskändis, hahaha, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt denna "titel".

Kram

Rose Garden Malevik sa...

Hej Bästa Eva
ja det låter som en underbar granne.....
annars kunde vi ju vara grannar,hade varit kuligt :)
å missa nu inte..

P
A
R
T
Y
T

fortsätter.
mängder med fint att se,,,,
VÄLKOMMEN
Håkan

Inger sa...

Grattis till Höganäs! Att satsa på kvalitet är inte alltid en kommunal angelägenhet. Sen får jag beklaga okunskapen om trädgårdskulturen, vilket tyvärr inte är ovanligt.
Kram

Merja sa...

Grattis till dig och Höganäs:))¨Trevlig fortsättning på helgen!

Anna-Maria sa...

Då får jag säga grattis till oss båda för Ulf ska designa parkerna här i Umeå också! Lyckliga vi!

Anns Gröna sa...

Grattis till Höganäs och till dig som bor strax intill.
Härligt - nu får man ju anledning att ta sig västerut för att besöka Höganäs lite oftare, mer än när det är trädgårdsrunda.
hälsn
Ann

Fru C sa...

Spännande, spännande iaf för alla oss som vet vem det handlar om. Inte dumt att man bor ganska nära själv heller ;-)

Spirande grönt - sa...

Ingen dålig granne!

Ha en finfin vecka,
Rebecca