söndag 11 mars 2012

Nu tittar vi opp


Vilken underbar vårvinterdag vi haft idag! Solen tittade fram och värmde på jord och människohjärta. Jag välkomnar särskilt mina krokus - dessa ljusfångare.

 Krokus öppnar sig bara när solen skiner, annars skyddar de sina ståndare och pistiller genom att helt enkelt slå igen "godisbutiken". Såg dock inga humlor som vinglade fram idag, men de ligger säkert bara och väntar på rätt tillfälle.
Det finns så många arter och sorter av krokus, men tyvärr har jag inte lärt mig hålla alla namn i minnet. Jag bara njuter av dem helt enkelt.
Allt gott!
Eva
PS. Ni som kan finska - missa inte veckans utlottning (se tidigare inlägg).

10 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Herlig at flotte vårtegn titter frem, og velkommen skal de være!

Lotta 8`) sa...

Åh... första krokusarna, underbart :) Jag får vänta en veckan till, har så kall lerjord. Ha det :)

Berit sa...

ÅÅ..lyckorus:)
Ha en alldeles underbar dag!!

Märit i Mariehem sa...

Våra krokusar har precis börjat visa litet färg inne bland bladen.
Krokusar är verkligen färgklickar, när de slår ut.
Tack för de fina vårtecknen!

trädgårdsdrömmar sa...

Väntar på mina ännu .Men de kommer.Såg att grannfruns blommar för fullt mot väggen.Där är så soligt och fint.MVH

Alen Trädgård sa...

En lustig egenhet det där med att stänga blommorna om inte solen lyser;) Det blir liksom dubbel glädje när de väl slår ut:)) Ha det gott/Monne

Sandra sa...

älskade krokus! själv får jag nog vänta en månad till före de börjar visa sig, runt den 10 april brukar första krokusen sticka upp genom den frusna jorden..hoppas dock på lite tidigare i år..

Ha en solig vecka!
Sandra

Marina sa...

De är så söta och jag tycker varje år att jag har för få.

Kram

Merja sa...

Inte gör det något när de är namnlösa...de är ju så söta:)
Fint repotage från din trädgård!
Ha det bra

Jord under naglarna sa...

Underbara krokus!

Jag åker fortfarande skidor och du njuter av vårblommor, är det inte lite orättvist? :)