söndag 4 december 2011

Stämningsfullt i Herrgården


Julmarknaderna översållar Sverige så här års. En del är fina, andra kan man vara utan. Absolut värt ett besök är julmarknaden på Fredriksdal i Helsingborg. Gediget och stort utbud. I Herrgården har bröderna Stig och Bo Dahlin skapat julstämning. När ni ser ovanstående bild förstår ni varför jag fortsättningsvis höll mig till detaljerna. Det var svårt att få skärpa i de stora bilderna och med blixt tappar man all känsla för stämningen. 


Hortensiabollar. Mmm så snyggt.

 Rumsgranen fick gärna ersätta julgranen hos mig, om inte resten av familjen hade protesterat. Kolla in de fina apelsinerna i burken.
 Ett vackert stilleben. Plättarna i luften är verkligen en tacksam krukväxt som ger en fin stämning när som helst på året, även till jul.
 Anjou hette faktiskt stadsträdgårdsmästaren i Helsingborg för många år sedan, nu ger färgen på "hans" päron stämning till ett dukat bord.
 Ett fågelbord, fast med nytt tänkt. Över huvud taget går naturkänslan mycket igenom i arrangemangen vilket jag uppskattar.
 För hundra år sedan var det självklart för de välbesuttna att låta driva rosor, nejlikor och syrener till jul. Vackert!
Amaryllisarna stod för det riktigt färggranna, som man ju också behöver så här års. Nu ska jag ge mig i kast med egna arrangemang. Tyvärr blåser det nog för mycket även idag för att kunna pynta utomhus. Första adventsarrangemangen togs ju av orkanvindar och även idag blåser det friskt. Men som tur är kan jag ju göra fint inomhus.
Skulle vara kul att få tips om de allra bästa julmarknaderna. Är det någon som överraskat dig positivt i år, eller som alltid är lika bra?
Skön söndag,
Eva

12 kommentarer:

Katarina sa...

Tack för fina bilder, nu måste jag också dit!

Landbohaven sa...

Gode billeder.
Jeg kan rigtig godt li` de sidste 2 billeder.
Tak for kigget.

Millan sa...

Jag har inte hunnit med någon julmarknad i år alls, men Huseby är annars en favorit.

Ha det gott!

Inger sa...

Så gärna jag hade besökt julmarknaden på Fredriksdal, har bara varit där på sommaren. Här hemma skippar jag alla julmarknader, hinner inte...
Ha en fortsatt trevlig andra advent!

Alen Trädgård sa...

Ser ut att vara en trevlig julmarknad:) Har faktiskt inte varit på en enda julmarknad ännu i år, fast på onsdag jag jag och min syster till Liseberg (räknas det?) Ha det gott/Monne

Madam Bæk sa...

Smukt, enkelt og fint.

Ha' en dejlig aften :-)

Anonym sa...

Ja det var värst vad det ska blåsa...betong och järnurnor är det enda som står kvar, alla fint arrangerade tallkvistar o en är borta.Har hört talas om Huseby, vet inte men ska försöka mej dit nästa år:)Ha en go 2 advent.

Gunilla sa...

Det är så fint med julmarknader.
Lite julstämmning kan man ju få.
Jag har varit på en i år men kanske det blir någon fler vi får se.


Ha det gott
Gunilla

Anonym sa...

Åh, dit vill jag! Om du har vägarna förbi Malmö nästa år vid juletid kan jag tipsa om julmarknaden på Katrinetorps gård, som brukar vara jättefin. Den har varit nu i helgen, tyvärr missade jag den i år. Även deras skördemarknad och antikmarknad under sommaren är värda ett besök.

Kram Hanna

Anna sa...

Vi var där i helgen också och jag njöt av alla dofter och synintryck, bild collage kommer i morgon.

Kram
Anna

mammi sa...

Härliga bilder. Julmarknader, den sista vi besökte var Huseby, fin som vanligt, men det ösregnade, så t o m bilarna fick dras loss. Men inomhus, helt perfekt.
Ha det så gott
Kram

Monica sa...

Underbara bilder. Tack för det.
Inga julstjärnor eller hyacinter får komma in hos mej så..... blir väl en cyklamen eller nåt