tisdag 27 december 2011

Mat till dem som inget har

 Nu har vi firat jul i dagarna fyra med familj på olika håll. Gissa om det blev mycket mat?! Och trots att vi bara äter och äter är kylskåpet fortfarande fullt. Men det finns de som har det knapert, glöm aldrig det. Själv skänker jag en slant till Rädda Barnen varje månad - så även till jul - och så bjuder jag trädgårdens småfåglar på diverse gott. Mitt fina fågelhus har tyvärr säckat ihop så nu blir det lite mindre charmig men mer praktiska fågelmatare. Det är ju viktigt att fåglarna inte kan sitta och förorena i maten.

Denna fina kula för jordnötter tycker jag är riktigt söt. Jag brukar också lägga ut några äpplen på marken åt koltrastarna. Dessutom har vi låtit bli att gjuta igen ett luftintag som satt ovanför elementet innan vi byggde om köket. Talgoxarna tar sin tillflykt till detta varma ställe och brukar roa sig med att skrämma slag på våra gäster. När fåglarna knackar solrosfröerna mot luftintaget för att komma igenom skalet låter det som om det satt någon med hammare och bankade inne i köksskåpen (men det är tätt så fåglarna kommer inte in i själva huset utan sitter bara i luftintaget). Om vi någon gång flyttar måste jag komma ihåg att berätta detta för de nya invånarna. Så är det väl med gamla hus att de har sina egenheter.
Och kom ihåg att även om det är milt så behöver fåglarna vår hjälp för att klara sig igenom den allra tuffaste tiden.
God fortsättning,
Eva

9 kommentarer:

Landbohaven sa...

Smukke billeder.

Når du fodrer havens fugle, så har du jo glæde af at følge fuglene på nært hold.
Jeg fodrer havens fugle hele året.
Tak for kigget.
Håber du har haft en glædelig jul.
Ønsker dig og dine et godt nytår.

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Ja, det känns verkligen lite kymigt att man själv är proppmätt, på gränsen till vad som är hälsosamt...när andra här på planeten svälter. Har också gjort bidrag...många bäckar små...hoppas jag.
Ha nu riktigt fina mellandagar,
varmkram Lydia

Alen Trädgård sa...

Fiffigt att låta luftintagen vara:) Jag har investerat i en nu automat i år då den gamla blåste sönder. Ha det gott/Monne

M/S Design sa...

Mycket söt jordnötsboll!
Ha de bra
Mariana

Sabelhagens Olivlund sa...

Jag var ute i går och gav fåglarna det sista av 25kg säcken med solrosfrön. Så i veckan får jag köpa en ny säck. Nötterna har jag mycket kvar av. Din kula för nötter var jättefin. Jag har en avlång, i och för sig helt ok. Men din var finare:)). Tycker så mycket om att ha fåglarna i trädgården.
Kram

Helén sa...

Jadu....det är många olika råd ang fågelmatning. Vissa säger att så länge det är barmark ska man absolut inte mata dem, för då kommer de aldrig att hitta mat själva. Och en del påstår att man ska mata pippifåglarna året om, de kan Aaaaldrig få för mycket mat. Hmmm, vad ska man gå efter, vem ska man lyssna på?!Jag gillar iallafall synen av ett handtal fåglar som sitter utanför fönstret o pickar i sig lite nötter, bröd o talg:)//Helen

Inger sa...

Så sant, både människor och fåglar behöver hjälp.
God fortsättning!

Linda sa...

Hyggelig med fjærkledde gjester i hagen:)

Lotta sa...

Fåglarna behövs verkligen i trädgården - året om, liksom bidrag till behövande.
God fortsättning