fredag 9 december 2011

Fröfrossa nu!

Opievallmo, Papaver somniferum, är en av de vackraste ettåringarna tycker jag. Hos mig uppför den sig lite hipp som happ, ibland blir den enkel ibland dubbel. Men vackrast är nog ändå frökapslarna ... som är lika fina på båda. På Claus Dalbys blogg läste jag att fröna gror bäst om de sås nu. Så då är det väl bara att kasta ut fröna (fast jag får nog vänta tills stormen lagt sig annars hamnar de hos grannen).
Men självklart vill jag också dela med mig av mina vallmo. Jag skördade nämligen mängder av frö i somras (nåja mängder och mängder), men tillräckligt så att det räcker till tre av er.
Den här gången kör jag utlottning efter modellen först till kvarn. Det vill säga ni tre som först kommenterar på nästa inlägg här på min blogg har chans att vinna! Så missa inte att hålla utkik här på bloggen i helgen.
Om ni undrar över namnet så kan jag säga ja, det är sån vallmo man får opium ifrån. Men det kräver en hel del kunskap för att få fram opium och jag har inte lärt mig hur, vet inte ens om det går i vårt klimat. Och fröna är faktiskt ätbara, dem kan man ju ha på franskbrödbullar och annat.
En riktigt skön helg önskar
Eva
PS. Ni som redan fått snö kan säkert så fröna till våren istället.

9 kommentarer:

Gunilla sa...

Härligt då gäller det att hålla ögonen öppna.

Gillar vallmo de blommar så fantastiskt fint.



Ha en trevlig helg.

Anonym sa...

Åh!
Jag är intresserad.

Anna Johansson

Alen Trädgård sa...

Vallmo är vackert vare sig de är opiumvallmo eller inte:) Jag sår varje år en liten fin långblommande vallmo som heter 'Lady Bird' den självsår sig flitigt men jag sår den ändå för besökande i trädgården vill ALLTID ha:) Ha det gott/Monne

Berit sa...

Jag upptäckte denna i min trädgård denna sommar, har aldrig sått den så nu grubblar jag är det grannen som kastat ut fröna en blåsig vinterdag:)
Ha en underbar dag!!

Rose Garden Malevik sa...

Ja frö e inte dumt,,,,,,de kan bli mkt av det :)
Hoppas allt e väl med dig Eva i stormen.....

å missa nu inte.....

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN :)
Håkan

Monica sa...

gäller att vara på hugget då :-)))

Helens trädgård sa...

Håller med om att Papaver somniferum är en av de vackraste 1-åring man kan ha i trädgården.
Ska hålla utkik efter ditt kommande inlägg :=)

Trevlig 3:dje Advent!

Sophia Callmer sa...

Ja de är fina, men jag låter visst bli att kommentera, här självsår de sig och rätt väletablerade..ha en fin adventshelg/Sophia

Jord under naglarna sa...

Då väntar jag till våren eftersom vi fått några decimeter snö nu. ;)

Idag kunde jag ta en sparktur till jobbet - härligt!