fredag 2 december 2011

Julpuss på er!

Är det fräckt, eller är det fräckt! Själv är jag omåttligt stolt över mina stora välmående mistlar. De hänger i två enorma klungor i ett äppelträd och numera klipper jag massor av mistlar till pynt varje jul. Och hänger upp en att pussas under såklart. Eftersom de är fridlysta får man ju bara skörda sina egna eller hålla till godo med att köpa importerade mistlar som oftast redan börjat torka.
Misteln är en halvparasit vilket innebär att den både har fotocyntes som vanliga växer och parasiterar på en värdväxt. Äppleträd sägs vara det som funkar bäst, och hos mig stämmer det. Eftersom trädet med de stora mistlarna börjar bli gammalt och skruttigt har jag sått nya frön på det unga 'Aroma' som växer intill, och se det har gett resultat!
En stor julpuss till alla läsare och bloggare! Vill gärna förtydliga att jag inte har det minsta emot att andra lottar ut sponsrade grejor även om inte jag vill göra så. Vi är ju alla olika och det är det som gör världen så underbar.
Ha en skön helg,
Eva

13 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Klart att du ska vara stolt över dina mistlar! Tänk vad enormt med pussar du kommer att få:)) Ha det gott/Monne

Marie Lithén sa...

Men men sååå avundsjuk jag blir på egna mistlar!!! Vilken lyx! Ja många många pussar lär du få:)

Solstrimmor sa...

När mor levde så fick vi, hennes barn, alltid varsin mistel till jul att pussas under!

Tack för din julpuss... puss tillbaka!!

Kram Eva-Mari

Sylvia sa...

Härligt med en egen pussväxt!
Det hade jag också förut, men vi fick ta bort äppelträdet den bodde i... snyft!

Ha en skön helg!

Katarinas trädgård sa...

Så fint med mistel! Jag brukar köpa i Danmark, verkar vara mycket vanligare där. Men att ha egen, ja, det är ju liiite bättre... /Katarina

Inger sa...

Klart att du ska vara stolt, säkert inte så lätt att lyckas:)
Kram

Rose Garden Malevik sa...

Hej Duktiga Eva
Men de där e ju riktigt underbart.....de vill jag med ha :)
Hoppas allt e väl med dig
å missa nu inte...

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

De e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN :)
Håkan

Sabelhagens Olivlund sa...

Vad lyxigt med så många mistlar. Fina bilder.
Ha en skön helg.
Kram Maria

Anna Vattenkanna sa...

Läckert är bara förnamnet! Det måste jag försöka med - att odla mistel i äppleträdet.

Kram Anna Vattenkanna

Monica sa...

Önskar jag hade möjlighet att odla mistel jag också. Med en liten kolonilott där det inte går att bo är det svårt. Breddgraden är lite fel också.
Blir ju lite avundsjuk förstås
mvh stickningokoloni

Frøken Solhat sa...

Mitelten af egen avl.....en af mine store drømme. Jeg forsøgte at sætte nogle frø fast i grenhjørnerne på mit æbletræ sidste år.....men det ser desværre ikke ud til at der kommer noget ud af anstrengelserne.

Dine er helt fantastisk smukke Eva.......jeg må bare prøve endnu en gang ;0)

Knus Dorthe

Christina sa...

Så härligt med "egenodlad" mistel. Kanske man ska prova!/Lila-Christina

mammi sa...

Såna skulle jag vilja ha. Blir det fler pussar ???
Kram