lördag 17 december 2011

Jultecken

Så här års borde man ju inte vara ute och spana efter vårtecken, så jag letar jultecken istället! Ormhasselns hanhängen har redan gjort sig beredd på våren. Visst brukar den vara tidig, men det är ju ändå 17 december.

Lejongapen har inte gett upp för säsongen utan satt nya knoppar. Och det var nästan så att jag trodde att jag skulle hitta luktärter också.

 Alunroten blommar för fullt. Men den står förstås i en kruka i växthuset och har blivit grundlurad. Nåja, jag njuter ändå och hoppas den förlåter mig för att jag tog in den för tidigt.

Vårens lökväxter har också börjat komma upp. Pärlhyacinterna brukar ju skjuta upp sina blad tidigt, men här är det även någon nysatt lök som fått fnatt. Måste leta upp etiketten så att jag vet vad det är när den slår ut.
Ha en underbar helg-före-jul utan stress,
Eva

12 kommentarer:

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Ja, visst är det lite skumt med denna milda vinter. Här sticker vårlökarna också upp och så plockade jag kantareller igår...ur led är tiden.
Ha en finfin helg,
Lydia

Merja sa...

Dom har fått fnatt du växter:)
Trevlig advent!

Rose Garden Malevik sa...

Hej SuperEva :)
De där var faktiskt ritkigt kul.......tänkte bla på hasseln igår.....att den borde ju vara på G :)
ringer sen...kramkram
å missa nu inte.,.....

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

De e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

Eva Linnea sa...

Här stressas det absolut INTE! Här njuter vi av alla tända ljus till advent och undviker att titta ut. Fy, vilket väder! Snöblandat regn.
Julkram från Eva Linnea

Fagras trädgård och tankar sa...

Heja Lejongapen som fortfarande har hoppet kvar om en icke existerande vinter!
Ha en bra helg.

AnnA sa...

Hej Eva!
Förunderlig tid är det. Jag har en blå bolltistel, som blommar om, och en sommarrudbeckia(halvhärdig) i knopp, och fortfarande har jag kvar någon korg med frösådda, blommande minipenséer, som är ättlingar till förra vårens penséer.
Men lite vitt puder hade inte skadat ändå, eller?
Ha en skön helg!
hälsn
AnnA

Marina sa...

Ja, så milt väder vi har. Det syns verkligen mycket grönt hos dig.

Här stressas inte, vi bara njuter och pysslar på med julgodis i lagom tempo.

Kram!

karina sa...

Hejsan!

Gärna lite vitt till jul för jag vill prova mina snöskor. Sen förra vintern har det köpts broddar och snöskor, men de blir ju inte förstörda ifall snön uteblir. Hoppas du lyckades med cyklamen och och ha det gott, Karina.

Alen Trädgård sa...

Milt så det förslår:)) Hasseln var jag och fotade för ett par veckor sedan - verkligen redo;) Ha det gott/Monne

Monica sa...

Härligt att slippa vintern ,,jag längtar så till våren redan och även här i zon 3 så är det lite konstiga blomningar idag såg jag en verbenaknopp, men det är gott.
ha en go fjärde advent kram Monica

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Ja du, i år är det speciellt med vädret och trädgården. Jag hoppas bara att de stackars tidiga rackare inte fryser ihjäl när vintern väl kommer. Och det gör den väl? Jag blev förvånad över alla daggmaskar som jag sett på vägarna imorse när jag gick med hunden. Hoppas att sniglarna inte heller krupit ner i marken.
Stackars maskar, men sniglarna få gärna frysa ihjäl för min del.
Usch, nun var jag inte snäll ;O(
Ha en underbar 4:e Advent,
Petra B.

Anjas Hill sa...

Jess! Många vårt....jag menar jultecken ute i trädgården ;)))!
Nu verkar dock kylan slå till. Då kan väl den där vita från ovan också få försköna landskapet och skydda alla små och känsliga växter.../Anja