tisdag 6 december 2011

Ljuva hyacinter

Hyacinter - I love them! Jag kan ärligt talat inte få nog. Så jag frossar gärna hela julhelgen, även om det blir en del nysande (tror inte det är allergi, mer allmän doftkänslighet). De vita doftar dock något mildare, så jag brukar ha fler av dem.
 Här några rosa tillsammans med en härlig amaryllis - som jag inte heller kan få nog av.
 Varje blomma blir som ett konstverk när man går riktigt nära med kameran (makroobjektiv!).
Löken är fin och tål att synas tycker jag, men ibland är det kul att leka med olika tillbehör. Dessa bilder ingick i ett reportage om hyacinter som jag hade i Expressen Leva & Bo för några veckor sedan. Jag jobbar ju mest med fotografer, och det tänker jag inte sluta med - för de har en särskild "blick" för bilder som jag ofta imponeras av. Men ibland kan man inte låta bli att fånga något fint och det kändes kul att få några av mina bilder publicerade.
Allt gott,
Eva

10 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Håller med dig - hyacinter kan man inte få för många av:) lite tråkigt bara (fast bra för allergiker) att jag nu nästan aldrig lyckas att få några med doft;( jag frågar ändå speciellt efter sådana med mycket doft men får ändå fel. Idag ska jag köpa ett gäng till då mina förra blommat över, får se om de doftar den här gången. Ha det gott/Monne

♥Min Eden♥ sa...

Javisst borde man ta och köpa några hyacinter, de tillför något extra! Jag såg att jag missat din boktävling...attans :) Nåväl, ha en bra dag. Här i Finland får vi njuta av en ledig självständighets-dag. Härligt!
Må gott!

Monica sa...

Hmmm, måste nog försöka få tag på hyacinter med svag doft, de hör ju julen till.
Fina bilder har du också.

Susie på Stjärnarve... sa...

Har inte hitta några snygga hyacinter här ännu. Idag åkte gubben min till Visby (jag måste stanna hemma och passa målaren, men det är ju ingen idé att be honom. han vet inte skillnaden på bra och dåliga precis! *fniss*
Idén med repet var bra och bilden jättesnygg - ibland lyckas man verkligen!!

M/S Design sa...

Tycker det blev fina foton!
Mina Hyacinter får vara inne medans dom är i knopp sen åker dom ut i vinterträdgården på grund av doften.
Ha de bra
Mariana

Anna Vattenkanna sa...

Älskar vita hyacinter nu i adventstid. Har lite arr utduttade i huset för tillfället. Däremot tycker jag inte om de rosa och blå nu denna tiden...

Kram Anna Vattenkanna

Acchleja-Carro sa...

Här är det också många hyacinter, i varierande färg, eftersom min sexåring fått vara med och tycka. Vi har gjort "hyacintbakelser" som pyntats med allt och inget! =) Det doftar härligt (än så länge...)
Ha det fint! /Caroline

Marina sa...

Jag älskar också hyacinter, verkligen. Doften är nästan magisk!

Fina bilder av alla blommorna.

Kram!

Lisa sa...

Underbara är de !!! Men inget jag får ha inne, hela familje allergisk (utom jag). Har en på verandan och hoppas på att det inte blir för många minus. Härligt att man kan njuta av dem på bild hos andra :-)
Lisa/Lisas trädgård

Lotta sa...

Här är en till hyacintfrossare. Fast allra vackrast tycker jag de är när de blommar om i rabatten, så där slanka och glesa...
Ha det bra