torsdag 8 december 2011

Julen blåser in

Idag har jag suttit och skrivit en artikel om påsken vilket ju känns lite märkligt. Men istället börjar jag äntligen få riktigt julsug. Flertalet klappar är klara (oj så skönt) och blommorna börjar slå ut. (Undrar om det kan vara alla nyutslagna hyacinterna som gett mig lätt nästäppa idag?) Denna amaryllis är dock från i fjol. Men snart ska jag ta mig till Blomsterlandet där det pågår amaryllisutställning. Gissa om det kommer några fler hem då.

Förra året kom vintern tidigt till Skåne, men ännu verkar den långt borta. Istället varnar de för ny storm i morgon. Blää! Jag som julpyntade så fint ute till första advent - men allt blåste sönder. Andra advent blåste också bort och nu vill vädermakterna ta makten över tredje advent också. Men jag ger inte upp! (Tack och lov för växthuset där allt kan stå och vänta på bättre tider utan att förfaras.)
Ha det gott alla där ute!
Eva

13 kommentarer:

Helena sa...

Känns som om julens lökar gör mycke för stämningen så är det för mig!
KRAM från mig!

Sylvia sa...

Mina amaryllis kom visst för tidigt i jorden, för 4-5 st blommar för fullt nu! Vad har jag kvar till julen då?? Men det är riktigt häftigt med alla dessa på ett o samma bord, det blir nästan en blomsterchock då!

Så är det att vara journalist, man måste leva "fel" årstid! Själv har jag diskuterat en vårartikel med frösådder mm idag!

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Ja, ni har det inte lätt ni trädgårdsjournalister som måste skriva artiklar vid "fel" årstid :-D

Ha det gott!
Annika

Merja sa...

Amaryllis utställning lät jätte fint!! Undrar om jag hinner dit...
Fantastisk balkong du hade i somras! Väldigt smakfullt och lugnande.
Skönt att du har växthuset att rumstrera i i stormarna;)
Ha det gott!

Acchleja-Carro sa...

Skönt att du kommer i stämning även om jobbet rör till det för dig. =)
Här ryktas det om snöstorm...
Ha det fint! /Caroline

Alen Trädgård sa...

Dessa förbenade stormar ställer till det:( En av mina amaryllisar är så himla fin nu, den ena stängeln lutar dock betänkligt så jag tror jag ska klippa av den till snittblomma:) Ha det gott/Monne

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Det inte blåsten har tagit när det gäller dekorationer ute har skator och koltrastar varit framme och norpat. Tycker egentligen att skator är roliga och uppfinningsrika fåglar men just nu bara hos grannarna :-)
Ha det gott Eva!
Birgitta

mammi sa...

Det är klart det blir storm och elände nu. Har "donat" till bordet vid vår köksaltan igen, och gjort lite nytt. Har inte hunnit ta nåt foto, tyvärr, ryker väl all världens väg i natt. Men det vet i 17 om jag vill ha som förra årets väder.
Ha det så gott
Kram

Sabelhagens Olivlund sa...

Blåser och regnar gör det nu, riktigt busväder. Tycker synd om sambon som behöver åka tillbaka till jobbet nu för ett möte, tur och retur 8 mil.
Trevligt att tänka på påsken nu.
Härlig färg på din amaryllis. Jag vet inte om jag fick min i jorden llte sent, får se om den hinner slå ut sina blommor till jul.
Ha det gott.

Inger sa...

Vi har fått lite snö och det känns faktiskt härligt, än så länge...
Kram

Helens trädgård sa...

Tråkigt med hårda vindar och storm som förstör.
Här har snön lagt sig i trädgården och det ser ljust och jullikt ut.

Doften av Hyacint är ljuvlig men kan täppa igen näsan :=)

Ha det gott!

Millan sa...

Verkar bli en blåsig vinter i år, jag föredrar förra årets snöiga men tyvärr får man inte välja.
Ha det gott!

Gunilla sa...

Ja då får jag hoppas på våren då:o)))

Här blåser det och töar idag så det rycker och sliter i utebelysningarna. Det är bara att hoppas att de klarar sig för de går ju lätt sönder.

Ha en riktigt fin helg
Gunilla