söndag 11 december 2011

En stjärna i jul?

Imorgon, måndag, är det Julstjärnans dag. Kanske ska jag gå ut och köpa mig en då. För det var länge sen jag hade julstjärnor senast.


Under åtta år jobbade jag som redaktör för Allers veckotidnings trädgårdssidor och då skrev jag mycket om julstjärnor varje år. Så mycket att hela huset var fullt av julstjärnor i olika färger, former och storlekar.

Kanske fick jag en överdos? För det kändes som jag blev mätt på julstjärnor. Faktiskt har jag inte haft julstjärnor på flera år, och har därför inga bra bilder på dem.

Bilderna i detta inlägg har jag därför lånat av Stars for Europe som är en organisation som försöker få oss att köpa mer julstjärnor. Och jag undrar om de inte lyckas, för jag tycker bilderna är riktigt fina och stämningsfulla. Faktiskt blir jag riktigt sugen på några egna. Särskilt då om det är Julstjärnans dag och allting på måndag.

Stort grattis till Helens trädgård, Carolina och Karin som vann vallmofröna. Mejla över era adresser på robild(at)live.se så skickar jag hem dem till er. Tack också för alla synpunkter på mina bilder. Det blir säkert mest vanliga bilder framöver, det är ju främst att göra vanliga bilder bättre som jag lärt mig på utbildningen. Det andra är lekstuga.
Trevlig tredje advent och skön vecka,
Eva

9 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Har inte haft en julstjärna på många år jag heller- närmare bestämt 17 år:)) Det beror på att de är så giftiga och att mina katter gärna tar sig en liten smakbit om de kan. Har sidenjulstjärnor i stället:)) Men visst är de vackra. Ha det got/Monne

Sabelhagens Olivlund sa...

Så fin den aprikos/persiko/färgade julstjärnan är! En sådan skulle jag vilja ha. Jag har tre vita som jag brukar ha, två i ena köksfönstret och en på bordet.
Förstår att du blivit mättad på dem, men var det några år sedan du hade en sist så kanske det är dags nu igen då.
Ha en skön 3:e advent!
Kram Maria

Helena sa...

Jag hade en förra året för första gången på många år...fick då höra att de är hårt besprutade o att man skulle bojkotta dom...vad vet jag?!Men jag ångrade mig så...
Blir ingen i år...
KRAM från mig!

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Är också lite ambivalent till julstjärnor.. Vi har aldrig några eftersom de är giftiga och våra katter gärna tuggar på de växter som de kommer åt. Men dina bilder är jättefina så man blir iaf lite sugen...
Kram!

Hanneles paradis på Hisingen sa...

jag gillar dom

Kristina Bonander sa...

Första gången jag hör talas om Julstjärnans dag! Måste väl kanske skriva klart ett påbörjat inlägg om julstjärnor då?!
Jag har inga katter som jag behöver värna om och jag tycker nog att julstjärnor är vackra så det blir oftast några stycken varje jul.
Ha det gott
Kristina

Susie på Stjärnarve... sa...

Jag gillar nästan alla sorts blommor och därför Julstjärnor naturligtvis. Gillade den där fläckiga saken på andra bilden, men här finns inte så mycket att välja på. Så jag får se vad jag hittar i Visby på Lucia.

Cilla sa...

Är inte heller så förtjust i julstjärnor. Tycker det finns så många andra fina blommor.

Cilla♥

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Har aldrig varit nån stor julblomme-fantast, fastän jag tycker de är vackra. Men jag har väl fullt upp med hyacinterna ;-)

Stort grattis till Bildbehandlings-poängen! :-) Låter som en rolig kurs, jag tycker det är helkul att "pyssla" i picasa (har inte photoshop)

Ha det gott!
Annika