söndag 23 mars 2014

Mässinspiration

 Hemma från mässan försöker jag sortera mina intryck. Och det är mötena med alla inspirerande människor som är det allra bästa. Georg Grundsten, trädgårdsmästare på Hovdala slott i Hässleholm, bor bara någon kilometer från mig, men var ändå på plats i Stockholm med en stor och inspirerande monter. Här kombinerades rostiga bilvrak och bakgårdskänsla med fräscha växter och fågelsång.
 Astrid Lindgren är min favoritförfattare. Hennes Ronja Rövardotter är en av de böcker som gjort allra starkast intryck på mig - relationen till djuren och naturen. Den här scenen med uppbrutna gatstenar missade jag först eftersom jag tittade på vedstaplarna med mossa, men det här är ju symbolist lysande. I sommar invigs en trädgård i Astrids anda på Nääs i Vimmerby. Utflyktsdags!
 Jag älskar människor som orkar kämpa för en god sak som mer gynnar andra än de själva. Till dessa hör Anders Stålhand och Anette Nilsson som fick Årets Gröna Pennpris för sina kämpainsatser. Anders har förmått stora butikskedjor och grossister att sluta med Round-up och andra produkter som innehåller glyfosat. Hans nästa mål är att få folk att förstå att vi inte heller behöver Stroller och andra ogräsmedel på våra gräsmattor eftersom de innehåller gifter med många skadliga effekter. Anette Nilsson har kämpat mot den nya frö- och plantlagen i Eu som skulle kräva kostsam registering av sorter och därmed utarma mångfald och utbud. Det är nästan omöjligt att sätta sig in i, men det har Anette gjort och första målet är nått - att få Eu-parlamentet att säga nej. Hon kommer säkert att kämpa vidare när förslaget når nästa instans. Tummen upp för er båda!
Leena Liljestrand bildade Svenska Pionsällskapet som för första gången ställde ut på mässan i år. Hon vill sprida kunskap om pioner och förmedlar försäljning av rejäla, fina plantor. En kämpainsats för världens vackraste (?) växt. Jag bidrog i montern med en timmes signering av min och Görgen Perssons bok Pioner. Den finns att köpa till medlemspris i min webshop. Medlem blir man på hemsidan Pionisten.

 Och så några kul idéer som jag fångade med kameran: En vägg av petflaskor med insprängda odlingsmöjligheter.
 En bevattningshjälpreda i form av en så kallad vattenlöpare. Man gräver ner remsan i jorden, stoppar ner den i en burk vatten och så dras vattnet automatiskt (utan el eller annan hjälp) ut vattnet till jorden och plantornas rötter. Smart! Finns mer info på Odlarbänkens hemsida.
 Gröna väggar är sköna väggar. Rölunda hade byggt upp dessa av träramar, markduk och hönsnät samt hundratals klammer från häftpistolen. Vill man att den ska bli långlivad för man ner sk svettslang vertikalt i väggen för att kunna hålla en jämn bevattningsnivå hela tiden.
 En grön pall som såg fiffig ut. Är dock lite tveksam till att använda gamla bildäck, får känslan av att de innehåller en massa vägsmuts.
 Däremot skulle det väl vara toppen med en pergola av björkgrenar. Så snyggt i Wijs monter.
Och så en sista bild från Hovdalas monter med den gamla amerikanaren fylld med tomater och kryddor. Om jag fått välja hade den fått pris som bästa idéträdgård.
Balkongutställningen var också fin i år med många inspirerande balkonger. Får återkomma till dem!
Allt gott!
Eva

6 kommentarer:

Gunilla sa...

En fantastisk mässa med många härliga möten av personer som jag bara haft kontakt med via bloggen och fb

Vilken kreativitet och ide rikedom det visades.

Jag har dig på bild :o)i Hovdalas monter. Och lyssnade på ditt föredrag om pallodling riktigt bra.

Ha det gott

Inger sa...

Tack för att du visar, jag skulle ha åkt på mässan men fick istället kurera en förkylning.
Kram Inger

Morgan Holdar sa...

De bästa med bil"växthuset" var att strömmen kom från solceller ,som fanns på ett litet tak ovan huvudet på besökarna :)

Inger sa...

P.S. Har hälsningar till dig från Inger M. Igår läste vid om dig i Leva och Bo, kul!

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Hej va kul o se bilder, jag kunde inte besöka mässan i år tyvärr.
Får inte bli en vana!

Ha det gott, hej Ewa :)

Med fingrarna i (j)orden sa...

Synd att jag missade dig Gunilla. Och Inger - hälsa tillbaka!
Kram Eva