fredag 26 oktober 2012

Röda godsaker

I somras var jag duktig med att gallra äppelträdet vilket gett rekordstora äpplen! Aroma är så otroligt gott också - var nyss ute och plockade ett till mellanmål. Jag känner mig så rik när jag kan skörda och äta egna äpplen. Dessutom har det blivit fallfrukt till dekoration, kaniner och fåglar.
Prydnadsäpplena har jag inte plockat hemma utan i en annan trädgård jag har tillgång till. De är fantastiskt söta och jag låter dem stå kvar i växthuset där de förhoppningsvis håller sig fina för att senare kunna användas i juldekorationer.
Ha en underbar helg alla - själv ska jag gräva ner de sista lökarna.
Eva

7 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Wow vilket stort äpple! Min mamma o pappa hade ett prydnadsäppleträd i sin förra trädgård och de gjorde alltid sherry av frukten:) Ha det gott/Monne

Inger sa...

Vilken skillnad på storleken, det stora är ju en hel måltid, gôtt!
Kram

Frasses Hus sa...

Vilket stort Aroma! Mina är inte riktigt lika stora men väldigt många. Rådjuren i skogen är nog väldigt glada över all fallfrukt. Jag är väldigt glad över all äppelmos som ligger i min frys.

Anna-Karin

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Härligt äpple!
Här har jag några Ingrid Marie kvar i skålen i köket.
Väntar fortfarande på att plantskolorna runt omkring skall sälja lökarna till halva priset. Vill testa att plantera lökar i krukor för att ha och driva fram till våren.
Trevlig helg
Birgitta

Rose Garden Malevik sa...

Hej Bästa Eva
jisses vilket Äpple,,man kan ju tro att det har regnat i sommar :)
å missa nu inte........

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

DET var ett stort äpple :-) Förstår att det måste kännas bra med goda ätäppplen. De små prydnads ser hur vackra ut som helst. Kommer göra sig bra i dina vinter/jularrangemang. Underbar bild på dem i krukan!!

Här är det också minusgrader i dag, men solen lyser :-)

Kram
Charlotte

Cattis och Eiras Trädgårdsdesign sa...

Det äpplet hade ungarna älskat. De tycker bäst om Aroma, eller som de säger: farmors äpplen. Svärmor har nämligen Aroma med och försörjer oss med dem hela säsongen.

Underbart att få tulpaner med löken på! Och så snygga dessutom. Håller tummarna för att de alla dyker upp i vår.
/Eira