torsdag 31 maj 2012

En runda på trädgårdsrundan

 Trädgårdsrundan i NV Skåne har blivit en tradition jag inte klarar mig utan. Ibland åker jag "i jobbet" som i år, någon gång har jag tagit på utflykt med mamma och andra gånger kör jag bara runt och njuter av mina favoritställen. Att tipsa om vilka man måste se är svårt, jag tycker de flesta trädgårdar är sevärda även om de inte alltid är i min personliga stil. Men jag gör ett försök.
 Börjar med dem i Kullabygden, dvs Höganäs kommun, som är mitt hemmaplan. Här finns till exempel Gert-Åke i Viaköp med sin stora, frodiga och oortodoxa trädgård med Thai-tema och Grek-tema bland annat. Laila på Himmelstorp uppe i skogsbrynet på Kullaberg har fantastiska perenner, damm och en utsikt to-die-for. Pionerna och rosorna lär väl knappt blomma än, men det är alltid fint. Marianne på Smedjegatan i Höganäs har en liten trädgård med små roliga idéer att inspireras av. Sylvia vid Möllehässle är vän med Laila och har liknande plantor till stor del men utformningen är helt annorlunda - för mig som perennfreak är det ett eldorado när som helst på säsongen, alltid mycket spännande som blommar. Bitte och Niels samt Micke på Björkvägen bor på min "gamla" gata - två härliga trädgårdar med personlighet. Mickes gamla trädgård i Ramlösa var mycket omskriven, nu har han startat på ny kula. Missa inte heller Ulla Molins gamla trädgård som nu restaureras pietetsfullt av Christina och Hans som ligger i närheten. Byggnadsminne - och ett måste för att hålla sig allmänbildad i trädgårdsämnet om man inte varit där förut. Eva utanför Brunnby/Nyhamnsläge har en trädgård helt utan gräsmatta, med mängder av spännande rum och alla buskar och träd man inte visste att man ville ha - men det vill man. Ett fantastiskt orangeri är pricker över i. Min kompis Ann på Violgatan i Höganäs har förvandlat en "vanlig" villatomt till en prunkande oas med många mysiga trädgårdsrum, ett charmigt köksland i pallkragar och mycket andra fina växter - och plats för resten av familjen (alltid lika imponerande!). Dessutom öppnar koloniträdgårdsföreningen sina grindar, liksom kommunalrådet Peter Kovacs (mycket sten har jag sett på bilderna). Helt okänd för mig är Juttas och Svens trädgård i Södåkra/Jonstorp, men där ska jag absolut försöka hinna titta förbi.
Och så är det alla andra trädgårdar då: i Landskrona, Klippan, Helsingborg, Ängelholm, Båstad, Munka Ljungby och så vidare. Det finns många pärlor där också. Här är mina favoriter: Gunilla Zethraeus i Båstad, Lisbeth Bogestål i Ängelholm, Lottie Hermansson utanför Ängelholm, Rolf och Gunilla i Rögle, Kristina Mandahl i Ramlösa och Per och Ingemo i Glumslöv. Det finns säkert pärlor bland övriga också, men jag har (faktiskt!) inte varit överallt.
Glöm inte titta förbi alla fina plantskolor och växtbutiker som finns här i bygden. Gå efter listan på Trädgårdsrundans hemsida och ni blir inte besvikna. En helt annan känsla än att handla i kedjornas "växtvaruhus".
Ha en trevlig utflykt så kanske vi stöter på varandra här eller där!
Eva

7 kommentarer:

Skumpa och Spaljé sa...

Hej Eva vill tipsa att det finns en fin i Asmundtorp hos Cornelia och Hans..

Kram Helena.

Anna Vattenkanna sa...

Tack för alla tips. Här ska åkas runt!

Kram

Alen Trädgård sa...

Så många trevliga utflyktstips:) Hoppas att ni alla som åker runt får det trevligt:) Ha det gott/Monne

Blomkärringen sa...

Ser fint ut! Ser ut som en härlig utflykt. Ha det fint!

Anna-Maria sa...

Det låter jättetrevligt ha det bra!

Törnrosa sa...

Lyckost (!) som har så många härliga trädgårdar i närheten att besöka.
Hej från Törnrosa

Rose Garden Malevik sa...

Hej Duktiga Eva
ja de där verkar riktigt trevligt :)
å missa nu inte......

S
A
T
U
R
D
A
Y
S
H
O
W

O
F
F

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan