onsdag 23 maj 2012

Sött utan smak

Just nu är det sååå fint i min trädgård. Många växter blommar bättre än på flera år. Problemet är väl att det är svårt att hinna med eftersom det går så fort i värmen. (Majpionen slogs sönder av en åskskur efter bara två dagar.) En av de växter som jag inte ser hos andra så ofta, men som jag tycker väldigt mycket om är prydnadshallon, Rubus 'Benenden' (tidgare R. tridel). Det är en klätterväxt som påminner om hallon, fast ändå inte. Några ätliga frukter blir det inte, men jag tycker den är så söt ändå.
Blomningen är relativt kort, ett par veckor, men eftersom den stormtrivs på fula planket på norrsidan så är den ju också mycket tacksam som en grön vägg senare på säsongen. Jag brukar gallra bland skotten efter blomningen eftersom blomningen året därpå blir bättre på de nya skotten.
Fortsatt underbar vecka!
Eva

6 kommentarer:

Hanneles paradis på Hisingen sa...

den är verkligen söt

Märit i Mariehem sa...

Vilken trevlig växt, som trivs där inte så mycket annat skulle vilja bo!
Väldigt söt är den!

Märit i Mariehem sa...

Påminner om de Rosenhallon jag odlade på Frösön, men det var inte en klätterväxt. Den har ju också stora rosa blommor.

Alen Trädgård sa...

Trevlig och söt var den:) Ha det gott/Monne

Gunilla sa...

Vilken fin växt den skulle jag gärna ha hos mig också.
Jag har vit rosenhallon men den klättrar ju inte.

Ha det gott
Gunilla

Carina/I Vått och Torrt sa...

Vad kul att se ovanliga växter! Man lär sig hela tiden! Tänk om den också hade haft ätliga bär!!

Carina
I Vått och Torrt