fredag 15 oktober 2010

Gult+grått=årets rabatt



Ja, jag vet att ni är många som inte gillar gult, men har förstått att ungefär lika många gör det. Jag tycker själv det är väldigt snyggt med gult ihop med grått och det temat kommer igen i Mästarrabatten 2011 designad av landskapsarkitekt Mona Wembling. (Det finns en grå-gul rabatt i min perennabok också.) Mästarrabatten är ett projekt som bekostas av grossister, plantskolor och andra intressen i "den gröna näringen", men man anlitar nya fristående designers varje år vilket gör att idéerna blir varierande och intressanta.



Förutsättningarna i Monas rabatt är en mycket solig, torr och näringsrik växtplats omgärdad av byggnader och med en mur som bakgrund. Tidigare har hon kallat den kretaträdgården efter den grekiska känslan, rabatten är dock döpt till "En plats i solen". Bild: Ulleternell, Anaphalis triplinervis. Foto: Erica Dahlqvist.



Det är alltså mycket grått och gult i rabatten, växter som tål värme och torka. Praktröllika, Achillea 'Coronation gold' blommar mycket länge. Foto: Mona Wembling.



Lila, samt några röda stänk kompletterar det gråa och gula. En riktig solälskare med lång blomningstid är anisisop, Agastache 'Blue Fortune'. Foto: Mona Wembling. I rabatten ingår inte enbart perenner, utan också prydnadsbuskar, klätterväxter, rosor och lökar, bland annat flera olika sorters prydnadslök, Allium.



Skisser är alltid kul, om inte för att kopiera så att inspireras av. Klicka på den så ser du den i större storlek och kan skriva ut den. Ännu mer information finns på Mästarrabattens hemsida. Skissen är förstås gjord av Mona Wembling.
Ännu går det faktiskt fint att plantera, åtminstone här nere hos oss där frosten ännu inte har varit på besök. Man kan dock tänka på att täcka rabatten med t. ex. granris om det blir en längre kall period strax efter plantering så att växterna hinner rota sig innan vintern. Ett annat knep är att skaka av all torv och plantera växterna "barrotade", då minskar risken att jordklumpen (torven) "fryser upp" så att växten torkar ihjäl. Ett problem med höstplantering kan dock vara att många trädgårdsbutiker har slut på växter så här års. Själv skulle jag handla i min "hemmabutik" i Höganäs häromdagen och det fanns bara trista rea-perenner kvar hos Bär o Grönt. (Men en fin katsura blev det istället!).
Ha en skön helg,
Eva

17 kommentarer:

Unknown sa...

Så härligt det ser ut! Jag blir alltid lika imponerad och inspirerad av vackra rabattskisser. Önskar jag kunde teckna sådana...

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Snyggt, gul har jag lite av en hatkärlek till...vad vore våren uten gult? Trevlig helg Eva/ Tyra

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Ser himla snyggt ut, kanske något för vår sandträdgård! :o)
Ha en riktigt fin hösthelg,
Lydia

Susie på Stjärnarve... sa...

Det är klart man gillar gult -också!
Vilken fin rabatt och bra skiss. Och muren, den skulle jag verkligen vilja ha!!

Alen Trädgård sa...

Jag tillhörde den skara som inte gillade gult, men har ändrat mig helt på den punkten;)) Mycket vacker rabatt. Ha det gott/Monne

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Fniss... ja gult har man ambivalenta känslor kring... å ena sida älskar jag gult.... framförallt kanske vår och höstblommande gult.... och å andra sidan vill jag verkligen inte ha gult i mina rabatter övrig tid (som det känns nu i alla fall....) Men, allt handlar väl lite om hur stor trädgård man har också... och hur stora möjligheterna är att kunna använda alla färger man gillar, eller måsta en prioritering till?! Mästarrabatten verkar jättefin och något jag absolut skulle kunna tänka mig...

Ha en fin helg!
Kram Charlotte

AnnCharlotte sa...

Vacker rabatt....jag har länge tänkt att gult kommer att bli lite fint att tycka om igen...kanske det är dags nu?
trevlig helg ;)

Annica Vi tre & trädgård sa...

Den är så inspirerande fin, Kretarabatten! Gult, ja det kanske inte är den färgen jag tänker på först vid tanken på en solälskande plantering. Jag ser gärna de lila, blå och silvervita nyanserna.
Men en vacker växt med gul blomning tycker jag är solhatten - Echinacea purpurea ´Sunrise´, en behaglig gul ton. Skön helg// Annica

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Gult tidigt på våren, möjligen, men egentligen gillar jag inte alls gult. Grått och silverfärgat tillsammans med månskensgult, som t.ex i Trollius 'Alabaster gillar jag.
Trevlig helg Eva!
Birgitta

Christina sa...

Jag tycker att gult lyser upp i trädgården, men man kan kanske inte blanda det med andra färger hur som helst. Rabatten du visar ser väldigt finstämd ut!
Ha en skön helg!
Christina

Eva Linnea sa...

Jag har ju planterat en del nere i Småland som jag håller tummarna för klarar vintern. "Gula Hörnan" blir förhoppningsvis fin till våren, men skulle ha behövt sätta mer lökar. Tur det kommem en ny hösta (snart).
En skön helg önskar Eva Linnea

Inger sa...

Påminner mig om en randig marimekkotröja jag hade för länge sen i gult och grått, ockra och kittgrå är så himla snyggt tillsammans.

Mari sa...

Jag har en gul rabatt kanske skulle blanda i lite grått!
Trevlig helg
Mari

Lotta sa...

Jag har inga problem med gult, och ännu mindre efter detta inlägg. Fint!

Fru C sa...

Rabatten verkar vara bra och torrt är det ju hos många. Många vill ju tvunget ha röda blad och varför inte ha gult till det.....det blir ju hur bra som helst!

haspet sa...

Ser jättehärligt ut. Visst är det kul att titta på vackra och genomtänkta skisser, men jag skulle aldrig komma på tanken, när den äntligen var klar så skulle ändå inget vara kvar "på rätt plats" enligt skissen ;-). Men jag skulle nog verkligen behöva en skiss då jag aldrig vet vad som sitter var... För övrigt är jag en av dom som älskar gult i trädgården, blir glad av den färgen och tycker att det piggar upp. Hoppas du får en riktigt fin söndag.// Peter

mammi sa...

För mig finns ingen blomfärg, som inte är vacker. Men man kan ju ha en favoritfärg, eller ?
Ha det så gott