lördag 24 november 2012

Välkommen och farväl - advent


I år pyntar jag minimalt inför advent, eftersom jag ska resa bort en vecka. Den gamla fina zinkkransen från Eld Garden har hängt med några år, men med nya fräscha pigeon-äpplen blev den som ny. Det enkla ÄR fint tycker jag!
 En julros måste jag ha på yttertrappan varje år. Och vartannat åt kan jag skrapa tillräckligt med mossa från källartrappan för att dekorera med. Perfekt.
I blomsterhandeln hittade jag en ädelcypress på stam, Chamaecyparis 'Stardust', som det nästan ser ut som om det är frost i. Läckert för oss i Skåne som sällan får en vit jul. Vita minicyklamen och kuddmossa gör resten.
 Vinterbär, Skimmia, älskar jag också. Gräver jag ner den övervintrar den förmodligen, men den är underbar i en korg på trappan tycker jag. Sorten är 'Marlot', får se om den håller sig limefärgad och fin hela julen.
Några av mina vackra prydnadsäpplen fick också hänga med, skyddade från fåglarna... Jag ska inte åka förrän fredag innan advent, men är redan nervös. Det är första gången på 30 år som jag åker bort helt själv, utan att det är i jobbet. Som journalist är jag ju van att resa och klara mig på egen hand, så jag fattar inte alls vad jag är nervös för. Kanske för att jag missar adventsmyset? Nåja, jag kommer ju hem till familjen i god tid innan jul.
Helgkramar
Eva
PS. Pga min resa måste du som vill ha en Trädgårdskalender för 2013 beställa innan jag åker, så senast torsdag - annars finns det risk att de tar slut och du blir utan. (Se info i äldre inlägg.)

6 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Så mycket vackert du gjort inför advent! Hoppas du får det riktigt trevligt på din resa:)) Ha det gott/Monne

Rose Garden Malevik sa...

Hej Bästa Eva
Superfint.....å hoppas allt blir bra på din resa :)
kramkram
Håkan

Lenas trädgård sa...

Det enkla är det vackraste, oftast i alla fall. Håller med dej.
Du har lyckats så fint med ditt adventspiff!
kram Lena

Merja sa...

Jätte fina bilder!! Trevlig resa!

Spirande grönt - sa...

Så sant, enkelt och vackert!

Ha en finfin novembervecka,
Rebecca

Frøken Solhat sa...

Rigtig god rejse Eva....og så smukt du har pyntet op - det bliver skønt at komme hjem til ;0)