onsdag 25 april 2012

Sprängkraft

 Vilken sprängkraft det är i våren. Nu sväller alla knoppar och jag måste gå en liten trädgårdsrunda flera gånger om dagen för att följa vad som händer! Detta är min majpion, Paeonia x arendsii, som bara väntar på liiite mer värme.
 I fjol köpte jag mig äntligen en blomsterkornell, Cornus. Sorten heter 'Venus' och har extra stora vita blommor. Ska bli spännande att se om den orkar blommar redan i år. Just nu är jag mest glad att den överlevt.
 Och snart slår körsbärsträdet ut i vita skyar. Då firar vi alltid med sushi och smyckar matsalen med körsbärsgrenar för att hylla Japan och befolkningens kärlek till körsbärsträden och nuet!
Supervackra är också knopparna på minikiwin, Actinidia Mini-Kiwigruppen. Jag har 'Tage', 'Paula' och 'Tina' varav de två tjejerna ger supergoda kiwifrukter.
Karin Boye menade att det gör ont när knoppar spricker, men visst finns det en tjusning i smärtan. :)
Allt gott,
Eva

8 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Man ska både krypa på alla fyra och kolla träden nu...

Anna-Maria sa...

Ja den smärtan kan man ta eller hur? :-D Vilken rolig tradition att fira Japan på det viset - och nu blir man ju sugen på sushi också!Ha det gott!

Monica sa...

Underbara bilder på vad som komma skall....
Här är det mest syrener som börjar svälla ordentligt, blir det bara varmt så kommer vi ikapp :-))

Märit i Mariehem sa...

Det var minsann en härligt tradition att fira körsbärsblommen med sushi!
Något att ta efter!

Tack för tipsen om minikiwiflickorna!
De måste ju ha en make också, så jag vet sannerligen inte var jag ska kunna placera dem!

Ranunkel i rabatten sa...

Ja, äntligen händer det!

Alen Trädgård sa...

"Venus" är verkligen vacker:) Hoppas att våren kommer på riktigt nu om det blir lite varmare, det är som du skriver det ska bara liiite mer värme till innan allt bara exploderar:) Ha det gott/Monne

Merja sa...

Kul med traditioner!

Fia sa...

Härligt nu när knopparna brister. Ja nu går det fort och det gäller att hänga med i svängarna!