fredag 9 januari 2015

Blommor åt alla

Fred på jorden. Kärlek istället för hat. Mat så det räcker till alla. Skolor till barnen. Husrum till husvilla. Vård och omsorg till behövande. Det finns många stora önskningar som man vill ska slå in under det nya året. Och ändå börjar det så fel - med det hemska terrordådet i Paris. En stad där jag bott en hel sommar, en stad jag tycker mycket om och mot människor som slåss för förbättring av samhället med pennan som vapen. Så länge det finns orättvisor så behövs journalister, författare, fotografer och tecknare - personer som vågar utmana makten oavsett om den är politisk, religiös eller har någon annan inriktning. Tro inte att vi kan leva i en demokrati utan det fria ordet. Demokrati förutsätter att vi accepterar dem som tycker olika!
Gå till dig själv - vilket parti vill du ha ut ur riksdagen? Kanske samma som jag. Men jag vill att de ska kunna väljas in, att de ska få säga vad de tycker. Så att jag kan säga emot, rösta på någon annan, övertyga andra om att partiet har fel. Men jag vill göra det med min röst, med min penna - inte genom yttrandeförbud eller våld.
Jag tror att världen vore en betydligt bättre plats om alla goda människor - för vi är i majoritet - var tydligare med sin godhet. Log oftare mot främlingar, gav fler komplimanger, uppmuntrade varandra, svalde sin avundsjuka, hjälpte en granne eller bara gav någon en blomma. Den här blomman är till dig som läst hela vägen hit. Ge gärna en blomma till någon du också.

Min logotype ritades av illustratören Maria Jönsson 1996 och föreställer en penna med en slingrande blomma. Jag tyckte den var fin då och älskar den fortfarande. Tyvärr blev den extra aktuell den 7 januari 2015.
Allt gott,
Eva

4 kommentarer:

Jenny sa...

Tänkvärda ord från dig idag, jag kan bara hålla med.

Jenny

Cat sa...

Bra och tänkvärda ord. Den är himla fin, din logga.
Ha de gott. Kram, Catarina

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Tack! Ja fruktansvärt, håller med!
Logan är SÅ söt!

Trevlig helg, kram Ewa

♥Min Eden♥ sa...

Bra sagt...och en härlig logo är det :)