torsdag 6 juni 2013

Pionjakt

  Efterlyste trädpioner häromdagen, och fick flera svar. När jag gav mig ut på en liten fotorunda snubblade  jag först över den här röda skönheten. Visst blir man lycklig när det står en blommande röd buskpion intill ett tomt hus. Vågade mig några steg in på garageuppfarten för att ta den här bilden.
Den här fick jag däremot tips på av ägaren, och tillåtelse att fotografera inne i trädgården. Den växer nästan upp i äppelträdet, så stor är busken och blommorna urtjusiga och väldoftande. Lycka!
Den här buskpionen är en vild art som jag har hemma i trädgården. Dessa blommor är mycket mindre och nickar en aning, men har en utsökt doft åt äpple-hallon-hållet.
Oj, vad jag gillar buskpionerna - och snart börjar doftpionerna också blomma. Härligt!
Allt gott,
Eva

4 kommentarer:

Stein sa...

Oi! Den røde pionen øverst var veldig flott! Jeg har noen trädpioner selv. Den ene påminner om den hvite du har fotat, men mine blomster er hvite med noe lilla i midten. Også denne busken er veldig stor. Ellers har jeg noen rosa, halvfylte varianter. Pioner er vakre planter! :-D
Ha en fortsatt riktig fin dag.

Alen Trädgård sa...

Här trivs inte trädpionerna så bra men däremot luktpionerna:) Njuter av andras skönheter i stället:) Ha det gott/Monne

Inger sa...

Finns många fina trädpioner, gillar dem med lite mindre blommor bäst. Din roströda ser jättefin ut.
Kram

Rose Garden Malevik sa...

Hej Bästaste Eva
ja jisses vad pioner e fina.... tänk om dom remonterade , då hade jag haft massor........ tycker dom blommar lite kort....
å missa nu inte.....

SATURDAY SHOW OFF

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håka