måndag 25 februari 2013

För 13 år sedan

I maj 1999 flyttade vi till nytt hus i Höganäs. Då hade jag redan hunnit byta ut en del av häcken samt ställa en kruka vid entrén. På tomten fanns också en gran, en björk och ett par plommonträd. Samt väldigt mycket gräsmatta. Det har hänt mycket sedan dess - bland annat är granen borta, liksom gungställningen. (Bilen till vänster i bild är förresten också såld, om jag minns rätt fick jag 500 kr för den). Huset är också ombyggt, balkongräcket ersatt med ett i smide och husets tillbyggnad har fått ny fasad och nytt tak. Alla bruna trädetaljer som finns kvar har målats gråa. Tyvärr har jag ingen ny bild tagen i denna position, men man hade ändå mest sett häcken tror jag.
 Här är entrégången (man ser carporten och grinden längst bort) samt planket mot grannen och ... gräs.
 Denna bild togs i maj förra året och det är lite skillnad även om planket och delar av träverket över gången finns kvar. Ny ölandssten på marken och lite nytt i jorden.
 Sandlådan ligger i norr, så den var fuktig och kall och barnen ville aldrig vara där så den försvann snabbt. Cykelskjulet har byggts ut och om, samt målats, men finns faktiskt kvar. Man måste ju vara praktiskt också. Men gräs på norrsidan? Näää...

Här har det istället planterats magnolia, (ej i bild) valnötsträd och ormhassel samt en mängd perenner och vårlökar. Tulpanerna trivs jättebra trots att det faktiskt inte är så mycket sol här. Men det gör att de står mycket längre, ofta över en månad.
 Entrétrappan behöver man väl inte säga så mycket om, mer än att den såg ganska ensam ut på den tiden.

Även här har vi lagt ölandssten och dessutom har jag planterat en del både i rabatten och sånt som klättrar på fasaden. I fjol frossade jag verkligen i den vita 'Purissima'-tulpanen.




Ett växthus fanns faktiskt på tomten när vi flyttade in - bredvid en gammal brunn. Och jag använde det i flera år och skörade mängder av tomater trots att det var ganska litet. Däremot uppfylldes aldrig drömmen om att sitta och njuta i växthuset, till det var det för litet. Och med tiden blev det allt trasigare.

Jag är därför väldigt glad att jag för tre år sedan byggde nytt växthus, en liten bit ifrån det gamla och nästan dubbelt så stort (14,5 kvm). Brunnen fick fyllas igen eftersom jag inte fick lov att bygga nytt växthus på platsen för det gamla (kommunen vägrade ge bygglov). Men brunnen gav ändå knappast något vatten, så jag har överlevt den förlusten. Sen kan man vara glad eller ledsen över att grannen inte har målat sitt garage på 13 år. Jag är glad eftersom det hade varit förfärligt att ha en kritvit fasad som bländade så fort man gick ut. Det får väl räknas som lite shabby;) Och här har vi faktiskt sparat en halvcirkel med gräsmatta. Man vill ju kunna bjuda på trädgårdskalas ibland.
Allt gott,
Eva
PS. Ses vi på mässan Skånsk trädgård på fredag? Jag är på trädgårdsscenen kl 14 tillsammans med Gunnel Carlson för att prata om mina nya böcker Beskärning och Växthus.


16 kommentarer:

Lenas trädgård sa...

Vilken trevlig resa att följa din trädgårds utveckling! Man kan inte annat än tycka att det ser väldigt härligt ut nu! Men jag har också haft en sån kal gräsmatte-trädgård här, nu helt annorlunda, mera njutbar!
Roligt att se!
Lena

Susie på Stjärnarve... sa...

Härligt att få se vad som hänt hemma hos dig sen ni flyttade dit! Det är alltid lika kul att se före och efter-bilder, det tröttnar man aldrig på!!

Fru C sa...

Jodå...vi ska dit. Blir kul att få en liten 'trädgårdsdos'

kram//

Lotta 8`) sa...

Före-efter-bilder är så roligt att titta på - synd att man inte tagit fler före-bilder och har dem att jämföra med. Numera trycker jag alltid av en bild tex tidig vår och jämför sedan med en sensommar bild. Jättefint har ni gjort och det är klart bättre med blommor än med gräsmatta ;) Ha det :)

Camilla sa...

Det är lite skillnad får man ju säga! Till det positiva givetvis. Det är roligt att se före och efter bilder. Du har lyckats riktigt bra.

Camilla

Inger sa...

Kul att se hur du förvandlat din trädgård!
Kram Inger

Alen Trädgård sa...

Älskar att se "före och efter" bilder:) Att en hel del jobb lagts ner märks ju, och fint har det blivit;) Ha det gott/Monne

Louise sa...

Ja det vill jag kalla utveckling! Det är roligt att ha gamla bilder kvar och jämföra med. Lite avis på ditt växthus...

kram louise

Kerstin sa...

Åh, vad kul med före- och efterbilder! De ger lite hopp när man själv sitter med en trädgård som mest liknar dina före-bilder... ;-) Jag har en nästan likadan trappa som du och har börjat kalla rabatten innan för "problemrabatten" eftersom jag har svårt att hitta växter som trivs där och som är fina länge. När jag ser din bild på tulpanerna, är det iallafall säkert att jag tog rätt beslut i höstas när jag planterade en del vita tulpaner där, bl a just Purissima. :-)
Ha en riktigt trevlig kväll!
/Kerstin

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Himla kul att följa er trädgårds utveckling, ni har verkligen lyckats att få den lummig & spännande.

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Men oj så fint du förvandlat trädgården med mycket känsla, charm och 'liv'. Förstår att du är glad över ditt växthus. Undrar om inte jag har ett likadant, fast rött, :-) Mitt är i samma storlek och ser väldigt likt ut. Fast jag har dörr på långsidan.

Så vackert det är med ölandsstenen.

Kram
Charlotte

JennieS sa...

Oj vilken resa - underbart att se!
hälsar Jennie

Lindas trädgårdsblogg sa...

Det var riktigt kul att se hur ni förvandlat er trädgård. Vilket härligt vårblom du har att se fram emot!!

Merja sa...

Jätte kul inlägg! Jag gillar dessa före och efter bilder:)Ingen mässa för mig, men kanske den i Älvsjö.
Ha en fin dag!

M/S Design sa...

Vilken skillnad!! det har verkligen blivit vackert!
Mariana

Trädgårdstoken sa...

Kul med före-efterbilder! Så fint du har gjort det. Verkligen stor skillnad.

/Mia