lördag 9 april 2011

Vårröj



Tack för alla goa kommentarer angående mitt nya jobb. Vi har verkligen roligt på jobbet och jag tycker det går fint igenom rutan också.

Idag fick jag äntligen en hel dag i min EGEN trädgård. Undrar om den varit avundsjuk ör att jag ägnat så mycket uppmärksamhet åt Pernillas TV-trädgård? Nåja, det var skönt att få undan allt fjolårsris, mossa och gamla torra löv. Däremot städar jag inte så noga, lite gammal krafs kan gott få ligga kvar och ge fin mylla åt växterna.


Doftpionen har skjutit fart. Mmm.


Den röda julrosen är som bäst just nu. Ljuvlig!


Porslinshyacinten är inte så vanlig tror jag, men mycket fin med sina blåa linjer i det vita.



Självklart inspirerades jag av påhitten i Trädgårsfredag. Förutom några nya krukor med penséer blev det ett eget litet nyckelpigebo mellan två takpannor. Perfekt när palmbladsbambun behövde gallras. Vintern har gått hårt åt den. Blåst+frost är inget den gillar. Men så blir nyckelpigorna desto gladare. Får fylla på med några pinnar till innan det är inflyttningsdags.


Fortsatt skön helg.

Eva

19 kommentarer:

Trädgårdsdrömmar sa...

Grattis Eva!!!!
Kul att se ditt namn i slutet!!!
Jag hoppas och tror på hög kvalite när du är med. Gillar upplägget med att rusta upp en gammal trädgård!!!
Vi har också varit ute idag, men det har inte kommit så långt som hos dig.
Många kramar
Carina och Ken

Helena sa...

Oja det var inspirerande programmet!Blir spännade att få följa.Klart det blir ett nyckelpigsbo av elefantgräset som jag klippte ner idag!
Ha det så bra!
KRAM från mig!

Marina sa...

Har inte sett programmet ännu men det går tydligen på Play så jag ska se det där istället.

Härligt med en heldag i din egen trädgård kan jag förstå.

Kram!

Alen Trädgård sa...

Ska bli himla spännande att se hur det hela utvecklar sig:) Både Pernilla, John och Tareq verkar vara så himla goa och naturliga människor så deras glädje och ärlighet är så härligt att ta till sig, det känns som om man är delaktig:)) Att det sedan är en duktig och mysig redaktör gör ju inte saken sämre:)) Lite barnsligt lycklig blev jag när eftertexterna kom med ditt namn, henne har jag träffat, henne "känner" jag fniss. Skönt att få pyssla i din egen trädgård idag förstår jag:) Funderar starkt på att göra ett nyckelpigehotell jag också. Ha det gott/Mone

Rose Garden Malevik sa...

Hej Eva
¨Vad kul med programmet :)
Det var urmysigt....
Å visst e de VÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅR
kanske lite partysugen?
missa inte

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

VÄLKOMMEN
Håkan

Marina sa...

Har precis sett reportaget genom att en bloggare fotade sin tidning och mailade mig bilderna. Var ju så nyfiken!
Ser jättefint ut och det känns konstigt att det faktiskt är vår trädgård i en tidning. Måste säga att jag är imponerad över ritningen du gjort över trädgården. Wow, du har många talanger du!

Kram!

Inger sa...

Underbart för dig att få vara hemma en dag:)
Första programmet var lyckat, en helhetsupplevelse med bilder och musik, gillar också Tareqs mat jättemycket, precis i min smak. Så nu ser jag fram emot fortsättningen.
Kram

Linda sa...

Jeg har enda ikke fått se programmet, men i morgen skal jeg kose meg med det, for jeg håper det er lagt ut på nettet... For noen flotte juleroser, sukk:) Jeg vet ikke om det blir noe av mine...men jeg lever i håpet:)

Blomkärringen sa...

Vad härligt det varit idag! Porslinshyasinten har jag missat, var verkligen söt!
Snyggt blev det med nyckelpigehotellet mellan två tegelpannor, det receptet får jag nog låna.

Tack för tipsen!

Eva Linnea sa...

Trädgårdsfredag är ett mycket trevligt program som jag försöker följa, men jag är glad att svtplay finns då jag missar.
En fortsatt skön helg önskar Eva Linnea (som är på trädgårdsodlarkurs den här helgen och gräver djupbäddar bla.)

Anna Vattenkanna sa...

Trädgårdsfredag med konstellationen Pernilla, John och Tarek är verkligen perfekt. Ett riktigt feel-good-program. Sedan är ju fotot suveränt! Mycket skickligt fångat många gånger - alltså känslan och stämningen...Sedan att det är lagom tempo tilltalar mig OERHÖRT! Att det är lugn och skön takt genom programmet och inga omotiverade klipp. TACK alla ni som gör detta underbara program! Absolut det bästa som finns på burken för tillfället. Bara det att Pernilla sa sortnamnen på minipenséerna - sånt är vi inte bortskämda med. Fortsätt såhär!

Kram Anna Vattenkanna

Lindas trädgårdsblogg sa...

Tack för tipset med takpannorna! Såna har jag minsann att tillgå, för nån sån snygg näverkruka har jag då rakt inte! :-) Gillar programmet, håller med att det är snyggt foto också. Alltid så extra soligt! Lampor?

haspet sa...

Tyvärr missade jag programmet i går, försökte se det i SVT-play men vi har så seg uppkoppling här i stugan så jag får vänta tills vi kommer hem igen. Porslinshyacinten (som jag inte visste att den heter) har vi också här, en riktig liten skönhet. Hoppas du får en riktigt fin avslutning på helgen.// Peter

Therese sa...

Jag har läst boken "En lisa för själen" så många gånger och blir alltid rofylld när jag läser den. Exakt den känslan fick jag av Trädgårdsfredag igår, jag misstänker att ditt arbete har varit starkt bidragande till det. Underbart!

Frøken Solhat sa...

Sødeste Eva tillykke med dit nye job.....det lyder rigtig spændende. Håber du bliver rigtig glad for det.

Hvor er den pocelænshyacint da bare skøn......den må jeg på udkig efter :0)

Knus Dorthe

Mia sa...

Hoppas som Linda att jag hittar programmet på nätet. Vilken kul jobb! Och den nyckelpigaboet måste jag försöka mig på. Ha en fin söndag :)

Växthusmadam sa...

Men oj vad roligt för dig med nya jobbet!!! Grattis! Det måste jag kolla in! Just nu har allt handlat om hundvalpen som vi hämtade igår! Nu ska han alltså omvandlas till att bli en trädgårdshund utan like!
Ha en skön söndag önskar Växthusmadam

Anita sa...

Oj så fin din röda julros är. Min gula har börjat blomma men den är bara en tvärhand hög. Men den gör mig glad ändå. Nyckelpigeboet har jag funderingar på att göra jag också. Nyckelpigorna är verkligen välkomna gäster i min trädgård.

Anonym sa...

Hej Eva!

Jag kollar alltid på Trädgårdsfredag och i fredags såg jag ditt namn på slutet, vad kul! :D Älskar programmet och kan tänka mig att det är världens roligaste jobb!

Kram