söndag 17 april 2011

Himmelen på jorden


Nu är det som att himmelen fallit ner på jorden. Gräsmattan sprakar i blått. Jag älskar det! För några år sedan köpte jag en jättepåse lökar av rysk blåstjärna och en nästan lika stor av vårstjärna. Jag gjorde hål i gräsmattan med hjälp av grepen, stoppade ner lökarna i vart och ett av hålen och trampade till. Det gjorde susen!


Rysk blåstjärna, Scilla siberica, är kanske den mest omtycka. De pyttesmå nickande blommorna har en intensivt blå nyans och läckra ränder på blommorna.


Vårstjärna, Scilla forbesii, är ljusare i färgen och vit i mitten. Den öppnar sig mot solen och syns därför bättre. Jag tycker kombinationen av de båda är underbar. Då får man både den intensiva mörka blå känslan och massverkan. Vårstjärna hette tidigare Chinodoxa, men räknas numera som en scilla den också.


Ha en skön vecka,

Eva

13 kommentarer:

Cilla sa...

Vilken smart grej, att använda grepen! Ska jag komm ihåg!

Cilla♥

♥Min Eden♥ sa...

Tack för tipset! ....och det låter underbart vackert!
/nina

Monica sa...

oh underbart vackert,,det finns vid Herrestad strax utanför Tomelilla en gård där ,som säljer glaslyktor, deras lyktor är f8ina och deras blå vår gräsmatta med,,din med ,,får nog få ner en massa lökar i min nya gräsmatta för det är så härligt vårigt!
Ha en go vecka kram Monica

Blomkärringen sa...

Det är så snyggt! Jag har ingen bra plats ännu för en blå vårmatta men ska komma ihåg tipset om vårstjärna och den ryska blåstjärnan. Ursnyggt!

Tack för tipset!

Blomkärringen/Gullvivan

Karin sa...

Visst är det vackert med små sjöar i gräset!
Ha en bra vecka!
Karin

Jord under naglarna sa...

Läckert med vackert blått hav! Jag planterade flera såna för några år sedan. Hm, jag undrar var de tog vägen?

Berit sa...

läcket blått hav!!
Ha en underbar dag!!

Lotta sa...

Grepknepet ska jag komma ihåg till hösten, jag har alldeles för lite scilla märker jag.
Kram

Mia sa...

Smart tips. En blått hav av scilla är min dröm. Visste inte att vårstjärnan också är en scilla, vacker den också, men den vanliga sibirica är nog ändå min favorit.
Ha en fin påskvecka :)

gittan sa...

Underbart! Själv har jag samlat ihop frön från scillorna som jag spider i gräsmattan varje vår i hopp om ett farmtida blått hav - det syns dock inget där än.Får kasnke ta ochgräva upp alla scilor invid husväggen och förflytta dem ut i gräset eftersom de ändå måste flyttas när vi väl ska bygga där de står idag. Tackar för tipset om grepen (han är en av mina bästa vänner i trädgården redan)

M/S Design sa...

Mycket vackert!

Eva Linnea sa...

Vilken scilla jag har vet jag inte, jag har "ärvt" det av förre husägaren, men den är underbar ändå. Ska ta med mig ett lass från Stockholm för att transplantera i Småland. De blå "haven" som blir är magiska!
Kram

Isas Trädgård sa...

Åhhh sååå vackert ... smart att göra hål med grepen ... här kommer att bli blå matta till våren i min trädgård !!
Tack för tips och inspiration !
Ha det så gott !
/Isa