lördag 18 februari 2017

Doften - en tidsmaskin

Dofter är de bästa tidsmaskinerna. De kan kasta oss tillbaka i tiden och minnas förra sommaren eller hur det luktade i farmors skafferi. Det sägs att doftminnet är det som stannar allra längst i hjärnan, och som går att plocka fram långt efter det att själva upplevelsen av doften ägde rum. Kanske är det därför som alzheimerpatienter kan bli lugna och avspända om de får en bukett med blommor som växte i deras barndoms trädgård.
Den här bilden tog Lina Karna Kippel av mig när vi besökte Göteborgs Trädgårdsförening i fjol. Och vad är väl ljuvligare än att doppa näsan i en ros och dra in doften. Samtidigt som den fyller lungorna med rosendoft som händer något i både hjärnan och hjärtat! Jag känner mig glad, lite fnissig faktiskt, och avspänd på samma gång. En känsla som ligger nära den glädje som barnet känner, ren och opåverkad.
Det är de eteriska oljorna i växterna som bär doften som både är till både för att locka insekter som ska pollinera växten och som försvar mot skadedjur, svampar och bakterier. Samlingsnamnet för dessa ämnen är fytoncider, och de fungerar som växternas egen antibiotika.
Faktum är att när vi drar ner fytonciderna i lungorna så fungerar det även antibiotiskt på oss genom att stärka vårt immunförsvar. Allra mest rik på fytoncider är barrskogen, så dra ett extra djupt andetag nästa gång du vandrar förbi en gran eller tall! De eteriska oljorna påverkas oss både fysiskt och känslomässigt. Till exempel blir man lugn av lavendel, fokuserad och jordad av talldoft och pigg av citron- eller mandarindoft.
Det går även att köpa eteriska oljor på flaska, men välj ekologiska, naturliga eteriska oljor av hög kvalitet. Dessa kan du blanda i lite neutral olja som jojobaolja eller mandelolja och använda istället för ansiktskräm eller kroppslotion. Eller smörj in fotsulorna med den - där tas oljorna upp väldigt bra!
Allt gott,
Eva
PS. Plocka gärna in en bukett snödroppar nu när de tittar upp ur jorden. Vänta ett par timmars tills de stått i värmen ett tag och stoppa sedan näsan i de små blommorna. Hur doftar det? Vad känner du?

5 kommentarer:

Känsla för grönt sa...

Låter verkligen spännande, det skulle man vilja höra mer om.

Cecilia S sa...

Ja, visst är det spännande och fantastiskt att vi kan påminnas om en händelse efter hur det doftar. Jag är själv väldigt känslig för dofter och har många minnesstunder, både bra och dåliga av olika lukter.
Dock förknippas tack och lov blommor och trädgårdsdofter mest med positiva minnen.
Cilla♥ Bäckastigen 3

Anjas Hill sa...

Ja, i Finland har man av hävd haft t. ex. sanatorier i tallskogar. Ingen doft går upp emot en barrskogsdoft när det gäller skog.
Ha det gott
/Anja

Isas Trädgård sa...

Såg den fina intervjun med dig i Fråga Doktorn idag !
Har läst ikapp mig på dina inlägg och för många år sedan när jag höll på att bli utbränd gick jag en långpromenad varje dag och på ett ställe gick jag in i skogen och kramade ett mäktigt träd. Varje gång när jag kom till det här stället och fick syn på "min skog" blev jag så glad och är övertygad om att trädet hjälpte mig att tillfriskna. Vi fick ett särskilt band till varandra.
Min gamla pappa som snart är 94 år går långpromenad varje dag och det är promenaderna som gör att han håller sig så frisk. När det gäller dofter brukar jag plocka in en bukett lavendel och ha vid sängen, då somnar man så skönt.
Jättebra att du skriver om allt det här som påverkar oss så positivt och vad viktigt det är att det finns grön natur kvar nu när det byggs precis överallt och träd tas ner och grönområden försvinner.
Ha det så gott !
Kram/Isa

Med fingrarna i (j)orden sa...

Tack Anja, Isa, Cecilia och Känsla för grönt för snälla kommentarer. Också spännande att läsa om hur ni använder naturen för att hålla er friska och/eller tillfriskna.

Gröna hälsningar
Eva