fredag 2 oktober 2015

Ätbara nyheter

 Ingen har väl missat att trädgårdstrenden nr 1 handlar om att odla ätbart. Här är lite nyheter 2016 som jag snappade upp på branschmässan Elmia Garden tidigare i veckan. Först ut groddar från Lilla Fiskaregatan/Johnsons. Fräscha härliga fröpåsar som får mig att bli sugen på att odla på en gång.
 Nelson Garden fortsätter förenkla för odlarna med flera nya odlingskit - och ny LED-belysning. Malabarspenat är pressansvarige Ulf Franssons nya favorit, en klättrande bladväxt som trivs bäst i växthusets skuggigare hörn. Spännande utseende, men smakmässigt har den lite att bevisa för mig.
 Syskonparet Veronica och Mikael från Impecta fortsätter plocka fram spännande nyheter - och de provodlar allt själva innan de släpper det, vilket ger dem en liten medalj. Till de ätbara nyheterna hör chili 'Hot Lemon', bifftomaten 'Buffalosteak' (den måste jag testa!) och en vacker sommarmorot som heter 'Purple Dragon'.
Från Impecta kommer också den här rucolan som har wasabi- eller pepparrotssmak. Mycket god! Den kommer absolut att ta plats i mitt grönsaksland i vår.

Är man intresserad av ätbara prydnadsbuskar så är den här körsbärskornellen 'Cornelian Cherry' inte så illa. De körsbärslika frukerterna smakar som en mix mellan körsbär och hallon. Riktigt söta och goda även om jag tycker originalen kanske smakar lite bättre.

De kämpande och duktiga växtförädlarna på SLU jobbar hårt för att vi ska få friskare och godare bär- och frukter. Nu lanserar de fyra nya äpplen: Lovisa, Trulsa, Agnes och Folke. I min gom är Agnes det godaste äpplet. Alla fyra har fått E-status. Nytt är också att äldre frukt- och bär med särskilda historiska kvalitéer märks med "Grönt kulturarv'.
Allt gott,
Eva

Inga kommentarer: