söndag 4 oktober 2015

Nöje med nytta


 Hej! Lite fler nyheter från mässan Elmia garden. Hoppas ni inte tycker jag tjatar, men jag vill gärna dela med mig av allt kul jag såg där. Och ja - pallkragen är fortfarande het! (Kul tycker jag som ju skrivit boken Odla  i Pallkrage.)
 Gunnel på Eld Garden reagerade på platsrör som används i min bok och designade ett metallstöd till fiberduken istället. Det blev riktigt snyggt tycker jag. Tre praktiska kringor på metallstödet gör det lätt att hålla uppe fiberduken. Får nog skaffa några ...

Nelson Garden har tagit fram en "dragspelsspaljé" till pallkragen som är praktisk om man vill odla ärtor, bönor eller andra klättrare i pallkragen. Nätt och praktiskt, lätt att flytta runt mellan säsongerna.
 Fina redskap gör mig svag i knäna. Ofta lönar det sig att lägga någon hundralapp extra på riktigt bra redskap. Just i pallkrageodling tycker jag de halvlånga redskapen fungerar extra bra. Så några av de här från Burgon & Ball (Lilla fiskaregatansträdgårdsbutik) önskar jag mig i julklapp.
 Oljekanna blir vattenkanna. Ulf Fransson använde sin pappas gamla oljekanna som vattenkanna, en kollega kom förbi och så blev det verklighet. Från Nelson Garden.
 Knäskydd med blommor från Garden Girl.
 Den här enbenta pallen, One Leg är designad av en dansk kvinna, Marianne Schmidt. Mycket skön att sitta på och man kan röra sig fritt då den fungerar även i lutande tillstånd utan att halka. Det kommer också en högre variant till skrivbordet som jag ska ersätta min slitna kontorsstol med. Bra för rygg och hållning!
 Samma tjej säljer de här praktiska hinkarna med lock i härliga färger som man själv kan kombinera. Men det bästa är att de tål att stå på så de är samtidigt en pall. Borde ha en i växthuset och en i köket!
Och så får ni lite blommor också. Den här buketten var maffig och härligt höstig tycker jag.
Allt gott,
Eva

5 kommentarer:

Isas Trädgård sa...

Tack för all inspiration du visat från Elmia. Spännande med jorden som inte innehåller torv och den nya smaken på ruccolan.
Ha det så gott !
Kram/Isa

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Tack för att du visar oss inspirerande bilder :)

Donna Canella sa...

Oj så många fina och praktiska "vill ha" saker det verkar ha funnits på mässan. Håller med dig om att väldesignade och välgjorda redskap väcker köplustan mer än annat - undantaget nya växter då förstås! Bästa hälsningar Anna

Maribel sa...

Tack för tips på alla finurliga hjälpmedel.
Finns flera saker som jag behöver.
Ha en fin vecka!

Bellas Lantliv sa...

Tack för alla rapporter från Elmia! Spännande med alla nyheter. 😊