torsdag 6 augusti 2015

Trädgårdens skafferi

 Augusti och september är de bästa månaderna i trädgården på flera sätt. Det är lite lugnare tempo, samtidigt som man får alla belöningar. Häromdagen skördade jag en mängd kikärter - bara så himla gott. Jag provade första gången i fjol och det blev succé, men efter den kalla våren och försommaren trodde jag aldrig att det skulle bli något i år, men det blev det visst . mycket mer till och med. Härligt! Färska, gröna kikärter, hade jag aldrig ätit innan jag började odla dem själv, så det känns så himla lyxigt att äta något som inte går att finna i butik. Man känner sig lite extra rik då.
 Rik på vinbär är jag också. Visst tar duvorna en del bär, men inte fler än att det blir kvar till mig också, och jag har faktiskt satt upp en rovfågelsiluett av plåt ovanför vilket skrämmer dem en del. Just nu ligger många svarta- och röda vinbär i torkapparaten, det blir nyttigt snacks.
Blåbären börja också mogna och det är ju himla lyxigt det också, särskilt för mig som har många mil till en rejäl blåbärsskog. De smakar inte riktigt som vilda, men är goda på ett annat sätt. Lägger dem ovanpå yoghurten och müslin på morgnarna. Mums!

Allt gott,
Eva

Inga kommentarer: