söndag 29 mars 2015

Smått och gott från Trädgårdsmässan

 Trädgårdsmässan, Nordiska Trädgårdar, är en mix av möten, prylar, växter och föredrag. Här kommer ett axplock. Träffade duktiga Sara Bäckmo som bloggar på Skillnadens Trädgård.
 Bland årets alla trädgårdsböcker (ett 30-tal) fanns tre av mina: Odla ätbart, Mitt Trädgårdsår med John Taylor och Örtte & Huskurer. De här tre kvinnorna plockade spontant upp var sin bok, och det var mina alla tre. Makalöst kul och fantastiskt. Jag fick både gåshud och röda kinder.
 Gröna väggar gillar jag alltid.
 Läcker färg på årets pelargon, Violino.
 Nästan som en skolplansch. En ung kvinna hade hittat sin mormors gamla teckningar och gjort fina affischer och kuddfodral av dem. Mycket fint.
 Örtte-boken låg som läsexemplar hos Örtasällskapet. Här en ung tjej som länge satt försjunken i innehållet.
 John Taylor, min kollega och medförfattare, föreläste om vår bok.
 En av idéträdgårdarna som var lite rörig och busigt "osnygg" men mycket inspirerande.
  Potatis i hink med tång från stranden hos Peter Bengtsson och Tony Johanssons idéträdgård.
 Balkong i svart, orange och grönt (häftiga färger ihop) och en stol av ett gammalt traktordäck och hårdrock i hörlurarna.
 Hängande trädgård. Det gillade jag också!
 Fiffig snigelkant för pallkragar.
 Snyggaste växthuset på mässan enligt mig.
 Allt mer ekologiska fröer i utbudet. Det är också positivt. Här Impectas monter.
I år är det jordåret, vilket Rölunda uppmärksammade.
Hoppas ni gillade min lilla odyssé. Ännu mer på Facebook för er som följer mig där.
Allt gott,
Eva

6 kommentarer:

NinaH sa...

Trevliga bilder!!! Kul att få följa med runt på mässan när man inte kunde besöka den IRL!

Merja sa...

Kul att få se bilder från mässan. Kom inte dit i år.
Ha det gott!

Anna-Karin Rickardsson sa...

Det var kul att se dina inspirerande bilder från mässan. Stolen av traktordäck var lite spännande, eller också var den hemsk. Lite ambivalenta känslor där eftersom jag är uppvuxen då målade däck i allsköns färger användes som rabattkanter i trädgårdarna. Hursomhelst kul med nytt och nygammalt och fina bilder.
Allt gott! Anna-Karin

Susie på Stjärnarve... sa...

Vilket fantastiskt snyggt växthus, precis i min smak! Och vilstolen i traktordäck var också tilltalande. Men vackrast var den gröna väggen.....
KRAM
Susie

Rost och rädisor sa...

Kul med mässbilder eftersom jag inte själv kunde vara där.
Önskar dig fin påskvecka
Anette

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Kul att se, jag missade en del märker jag!
Men ditt föredrag hörde jag, det var verkligen inspirerande!
Du inspirerar!

Ha det gott! Kram Ewa :)