tisdag 17 mars 2015

Nu är det på gång

Nu kan man äntligen börja längta efter utelivet. Sättpotatisarna är inhandlade (hos Larsviken i Viken som vanligt). De finns på nätet men också några kilometer hemifrån mig så jag åker hellre dit på plats och botaniserar bland deras stora utbud. De har även några sorters ekologiskt utsäde. Att sätta potatis från butik är ett farligt spel eftersom det kan följa med sjukdomar till jorden som i det i värsta fall tar åratal att bli av med. Vill man odla många olika sorter är det bättre att gå ihop med några kompisar och köpa var sin påse som man sedan delar upp mellan sig. Jag lägger dem till förgroning i äggtråg, ljust och rumstempererat till att börja med, när groddarna börjar växa flyttar jag ut dem i växthuset där det är svalare (men det får inte bli frost!)

Frösådderna är i lite olika stadier just nu, en del är fortfarande nysått, medan annat är omskolat (omplanterat i egna krukor) en gång. Chilin ska snart få sin andra omskolning. Och det börjar dra ihop sig till att så pumpor och gurkor. Av erfarenhet vet jag att de är snabba och det är inget kul att ha färdiga plantor för tidigt, de blir bara rangliga och svårhanterliga. Men det är inte alltid lätt att ha is i magen. Jag längtar ju såååå!

Allt gott,
Eva

4 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Wow! Vad mycket du har sått och kul att du förgror egen potatis! Det är faktiskt nått jag gärna skulle ha och har försökt med, men tyvärr fungerar det inte - trots friskt utsäde!! Dessutom spred sig potatisbladmöglet sedan under flera år till mina tomater som jag hade i stora bunkar på altanen. Tog alltså flera år att bli av med det, så nu blir det aldrig mer potatis!
Men vi har många odlare runt om oss, så vi får färskpotatis ändå!!
KRAM/Susie

Millas Trädgård sa...

Nu när jag läser ditt inlägg inser jag att här måste det också planteras om. Tror att chilin behöver en översyn. Så härligt med potatis! Jag brukar köpa sättor av en pärebonne i närheten. Blir supergoda potatisar, men jag har så svårt att komma ihåg vad sorten heter. I år har jag lovat mig själv att inte glömma att skriva ner det. Hur svårt kan det vara?!
Härligt är det i alla fall och en ljuvlig tid som vi har framför oss!
Allt gott Milla

Rost och rädisor sa...

Härligt att se potatis och och sådder! Det är livet som spirar, mat och fägring. Vem och hur kontrollerar utsädet?

Allt gott
Anette

Koloniterapi sa...

Yes! Nu börjar säsongen!