lördag 9 juni 2012

Nya favoriter

 Under en fantastiskt fin tvådagarsresa till Värmland förra veckan fick jag tipset att titta in hos Jonas och Lucja på Stolpens Trädgård i Kristinehamn. Det ångrar jag inte! Det är en mycket inspirerande plantskola som jag lovar kan vara värd en ganska lång bilresa (ok, om man kör från Skåne som jag bör man kanske ha ett par andra stopp inplanerade).
 Jonas verkligen älskar växter. Och då menar jag älskar! I nästan två timmar gick han runt i deras visningsträdgård och berättade om de olika plantorna, odlingsförutsättningarna i de olika delarna av trädgården och sina framtidsplaner. Lite extra klappar hans hjärta för udda träd och buskar. Jag minns inte precis hur många magnolia-arter och sorter han har men det är nog ett 20-tal. Jag imponerades också av hans olika japanska lönnar och härdiga hortensior (här är zon 3).  I ett av växthusen har han även förökning av en hel del buskar och perenner, varav många rariteter, men han köper också in en del spännande saker från Polen där hans fru härstammar ifrån. Intressant eftersom de också måste ta hänsyn till långa och kalla vintrar. Tyvärr är mitt intresse för barrväxter inte tillräckligt bra för att jag ska minnas art eller sortnamn, men jag tycker den är läcker!
 Lucja är liksom Jonas utbildad vid Alnarp, hon är landskapsarkitekt och älskar både att formge och anlägga. Här står hon och funderar på att gräva bort en buskpion för att den står i vägen för en ny trädgårdsgång. Gissa om Jonas skrek nej! Det blir nog en kompromiss för de verkar vara ett perfekt radarpar. Stolpens har öppet onsdag-söndag under säsongen. Jag lovar att återkomma så snart jag har anledning att återvända till de här trakterna.
Jag försökte hålla händerna på ryggen för att inte handla något jag inte har plats till, men ändå kom jag hem med ett nytt träd. Jag har nämligen bestämt mig för att ta bort det sjuka och halvdöda persikoträdet som inte gett frukt på flera år, men har inte velat börja såga i det förrän jag hade något annat att placera i dess ställe. Det blev det här korstörnet, Gleditsia triacanthos 'Rubylace' som får röda blad (stället för limegula som det mer vanligt förekommande 'Sunburst'). Eftersom ett träd som tas bort helst ska ersättas med två tänker jag nu också leta efter ett päronkvitten, alltså ett kvittenträd med frukter i storlek och form som päron. Om ni vet någon som säljer sådana så tipsa mig gärna!
Fortsatt skön helg på er alla!
Kram Eva

2 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Växtälskare är kul att träffa!

Nora sa...

Jag åker förbi Stolpen några gånger varje år när jag åker hem till Norge på besök. Jag har aldrig stannat till, men borde kanske göra det. Tror dock att det kan bli en utmaning att övertala resten av familjen att göra ett längre stopp på vår 50-milaresa:-)