torsdag 5 november 2015

Att sätta vitlök

 Det har varit en mild oktober och inte förrän nu har jag velat plantera min vitlök. Jag bor i zon 1, bor man i kallare klimat så kanske man sätter tidigare, men det är inte för sent så länge inte tjälen gått i marken. Jag böjar med att förbättra jorden i pallkragen med ett par rejäla hinkar kompost (hemmagjord jord).
 Därefter strör jag över basaltmjöl som innehåller mängder av goda mineraler som stärker lökarna och ger bättre tillväxt. Vänder till sist ner kompost och basalt i den gamla jorden.
Delar på klyftorna (utan att skala dem!) och sätter dem i fyra rader med 10 centimeter mellan klyftorna. Lägger ut dem ovanpå jorden för att få så jämnt avstånd som möjligt.
 Kolla vilka jätteklyftor sorten 'Aleksandra' har jämfört med den lilla 'Messidor'. Räknar med att det blir skillnad i resultat också. 'Aleksandra' har jag köpt av en Facebook-kompis, den andra har jag odlat själv.
Till sist gräver jag ner dem på 10 centimeters djup. När det blir något kallare täcker jag pallkragen med höstlöv som skydd över vintern, och kanske lite halm också. När snön smält tas halmen bort och under våren gödslas vitlöken ett par gånger (nässelvatten eller hönsgödsel). Vattning kan behövas om det blir torka, men min jord är mycket fin och fuktighetshållande så förhoppningsvis inte. I juli är det dags att skörda.
Allt gott,
Eva

1 kommentar:

Maneck sa...

Gostei de ter aprendido plantar alho. Seu blog é muito bom