tisdag 10 november 2015

Odla ekologiskt med Gröna Fingrar

Äntligen får jag visa min nya bok Odla Ekologiskt som kommer på Massolit förlag ut i början av mars 2016. Jag har jobbat med den under ett helt år och just nu lägger vi sista handen vid illustrationer och bildtexter. Sedan ska den sättas och tryckas och så kommer den i handeln lagom tills det är dags att börja gräva igen (om man nu vill gräva - många eko-odlare täckodlar numera och slipper gräva). Det finns till och med en metod som heter no dig-gardening. Om detta och mycket annat kommer det att handla om i den nya boken. Jag försöker undvika pekpinnar och måsten och istället tipsa om att det kan vara enkelt att odla ekologiskt. Och så självklart!

Måste också få skryta lite om de "gamla" böckerna i serien Gröna Fingrar som blivit översatta till både finska, estniska, norska och danska. Danskarna är "bäst" och har hittills gett ut fyra av böckerna. Visst ser det tjusigt ut i katalogen när fyra av de sex trädgårdsböckerna i Nytt Nordiskt Förlags katalog är mina! Även Odla ekologiskt kommer på danska, redan våren 2016 faktiskt.



I våras kom Odla ätbart som är en praktiskt handbok i hur du odlar allt ifrån grönsaker, bär och frukt till ätbara blommor, ogräs och prydnadsbuskar. Plus lite recept på sådant som är enkelt och gott.

Det är både med glädje och sorg jag summerar den här fina lilla bok-serien, den sjätte - Odla ekologiskt - blir den sista, åtminstone som det ser ut nu. Men jag är så väldigt nöjd med resultatet. Det är fina, tipsiga och inspirerande böcker som trots det lilla formatet innehåller massor av kunskap. Dessutom är de billiga för läsaren, priset ligger kring 150 kronor vilket nästan är oförskämt prisvärt. Den största succén är Odla i Pallkrage som bara i Sverige sålt över 30 000 exemplar - vilket räknas som mycket bra. Övriga heter Växthus & Uterum, Beskära Träd och Buskar, Perenner - skapa med blommor.

Skulle du vilja köpa någon eller flera av böckerna finns de att handla i bokhandeln förstås, men också via min hemsida där man kan få dem signerade - det är bara att fylla i rutan i webshopens "kassa".
Allt gott,
Eva

1 kommentar:

Inger sa...

Duktig du är, och produktiv.
Lycka till med nya boken!
Kram