måndag 27 juli 2015

Vitlöksskörd

 Nu har jag skördat mina vitlökar - hotet om mycket regn avgjorde tidpunkten, annars hade jag kanske låtit dem stå ett par veckor till med tanke på den kalla säsongen. Är ändå nöjd med resultatet, cirka 6-7 av varje sort, totalt ca 25, stora fina vitlökar. Jag satte fyra olika sorter för att testa och det blev faktiskt ganska stor skillnad. 'Germidour' längst till vänster var minst, men hade redan börjat dela sig i klyftor sig vilket inte var så kul, den borde alltså skördats tidigare. Nummer tre från vänster heter 'Morado' och det känns som att de flesta blivit sololökar, men jag har inte delat dem än så jag är inte säker. Bäst i mitt tycke blev 'Messidor', två från vänster och 'Thermidrome', längst till höger. Dessa två kommer jag att satsa på i höst när det är dags att sätta nya.

Jag har fått tipset att böja stjälkarna några veckor innan skörd för att vitlökarna ska svälla lite extra (istället för att lägga krut på bladverket). Svårt att veta om det gjort någon större skillnad, men jag kommer nog att göra det igen. Att det bildas smålökar i stjälkarna i år (många har råkat ut för det) tror jag beror på det kyliga vädret. Luftlökar i toppen är däremot vanligt (men i år fick jag inga sådana). Dem kan man klippa av och äta, eller odla upp utsäde av. Tyvärr blir stjälkarna styva efter att ha satt topplök och därmed svåra att fläta. I övrigt funkar de lika bra att äta.
Här favoriten, 'Thermidrome'. Alla lökarna får nu ligga i växthuset och torka (i solen är att föredra om det är fint väder). Sedan borstar jag av all jord och låter dem torka lite till. När skalet är riktigt torrt bildar det ett skyddande lager som gör att vitlöken kan hänga fritt i köket och ätas efter hand. De håller ett helt år - till nästa skörd - om man inte ätit upp dem innan förstås.
Kommer också att göra ett smaktest för att se om jag tycker det är skillnad i smak. Kanske åker någon ny upp i odlar-toppen då.
Allt gott,
Eva

3 kommentarer:

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Jag har vitlök i landet men är osäker när det är dags för skörd... Är det nu mån tro? Ska de se ut på något speciellt sätt ?

Fröpåsen sa...

Jag skördade också mina idag, det är härligt med vitlök! Sen blir det flätning när de torkat.

Merja sa...

Satte vitlök i fjol för första gången. Så det är dags att skörda nu...ska titta till de mina:)
Ha en bra dag!