torsdag 9 juni 2011

Inspiration från trädgårdsrundan

Jag åkte runt på trädgårdsrundan i NV Skåne i tre dagar förra helgen, men hann ändå inte se allt. Vissa långväga besökare stannar över natten och det kan jag verkligen förstå. Men trots att jag bara såg en bråkdel av alla trädgårdar fick jag en massa inspiration. Här en bild från Anettes trädgård i Landskrona, en pärla med mycket vackra perennrabatter.
Fräck rabattkant som jag såg i en annan trädgård i Landskrona. Nu vet jag vad jag ska göra med överblivna krukor. Fast jag skulle behöva göra något kul med plastkrukorna också, de är fler :(
Ni som följt bloggen ett tag vet att jag är krukfreak - men detta foto är inte från mig! ;) Mycket snygg förvaring hos Eva i Nyhamnsläge i alla fall!
Där fanns också denna mysiga gungsoffa. Jag börjar drömma om en hammock, men min man har hittills sagt nej. Operation övertalning ska påbörjas!
Men det väl i alla fall växterna man tittar mest på. Hos Eva fanns en rad urvackra lönnar. Längtar tills mina är så här stora och fina.
Började helgen hos Lydia i Krika som har butiken Trädgårdsdrömmar. Av alla butiker jag besökte var detta den mysigaste. Lydia har öppet hela sommaren - kolla hennes sida för tider - och ett besök kan varmt rekommenderas. (Sen kan man fynda på Klippans outlet och Varuförmedlingen när man ändå är i närheten.)
Lydia har en underbar trädgård också. Och jag är mycket svag för trappor, vilket syns på mina bilder. Men hon har fina perenner och rosor också! Jag har tidigare skrivit reportage om trädgården i AoT.
När vi ändå är inne på butiker vill jag också nämna Lotties trädgård utanför Ängelholm. Det är en helt fantastisk trädgård som jag återvänder till ofta! Jag har skrivit om den både i reportage och i min perennabok. Under helgerna är hennes miniplantskola öppen. Fyndade lite vivor till min nya torvrabatt. Blev galet förtjust i de japanska vivorna vi planterade i Trädgårdsfredag, så nu vill jag ha så många som möjligt!
Denna bild är också från Lotties trädgård. En läcker kanal där himlen speglar sig på jorden.
Men ingen trädgårdsrunda komplett utan nässelbild. Det här var verkligen en trevlig syn för en "Nella" som jag. Men med omsorg om ägaren (alla kanske inte är lika förtjusta i nässlor som jag), så avstår jag från att skriva var den är tagen.
Ha en fortsatt underbar vecka - nu ska jag förbereda studentfirande för yngste sonen.
Eva

11 kommentarer:

Inger sa...

Ser fram emot att få besöka några av trädgårdarna senare i sommar. Mina studentarrangemang är över, både skönt och sorgligt, men ikväll får jag vara med om största barbarnets avslutning i ettan, fint:)
Ha en bra dag!

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

TACK för besöket Eva, alltid lika trevligt. Ja, att åka runt & njuta av andras trädgårdar är helt fantastiskt, alltid hittar man något man fastnar för...för att inte tala om all inspiration.
Kram Lydia

Frøskuffen sa...

Tak for rundvisningerne. Det ser flot ud. Især er jeg vild med urtepotte-kanten. Det ville være skønt at slippe for indgroet græs.

trädgårdsdrömmar sa...

Det där tipset med krukor som kant,det snor jag vet precis var den ska bli.

mammi sa...

Tack så hjärtligt för rundvandringen. Massor av kul tips. Skall nog sno något, tror jag
Kram

färgtrappan sa...

Ja, vad kul det såg ut med alla terracottakrukorna. Tyvärr har jag också mest av dem i plast...

Vill också ha en hammock. Skulle vilja ha en luftig och nätt liten sak. Var finns den tro?

Ha det gott /maja

Lotta sa...

Mycket inspirerande! En gungsoffa blev ju helt plötsligt en nödvändighet.
Ha det fint.

Gunilla sa...

Hur kan man få så mycket krukor över??? ;)

gittan sa...

Tack för en trevlig rundtur! Nästa år vill jag verkligen försöka hinna med trädgårdsrundan jag också. Lycka till med dagens student, vi kör till yngsta dotterns utspark om ett par minuter (tänk vad de blivit stora fort!)
Kram gittan

Anna-Maria sa...

Verkligen snyggt med lerkrukor som kant, men jag håller med dig vad kan man göra av plastkrukorna?Lämna in dom hos ngn plantskola och få ngt i utbyte kanske?

Anonym sa...

Grattis till sonen din! Bara en tanke, det vore roligt om du kunde tänka dig att presentera ditt liv förutom alla dessa vackra blommor, med familj, boende och intressen. Det är så trevligt med en personlig prägel! :)

Kram Margareta