måndag 20 juni 2011

Ännu en favvisros

Idag helgen och idag har det regnat massor så jag får trösta mig med bilder från förra veckan. Den japanska klätterrosen i min trädgård har flyttat in själv, med något frö tror jag. Blommorna är pyttesmå och vita och sitter i täta klasar. Den doftar ljuvligt. Bäst!

Tyvärr är den något av en monsterros som växer flera meter varje år och hotar ta sig in till grannen, under tak och så vidare. Att gå förbi här på gången när det har regnat är helt omöjligt, redan innan får man böja sig dubbel. Men jag njuter så länge blomningen varar och sen är det bara att gå på den med häcksaxen. För nästa år är den lika stor igen! Önskar jag hade ett bättre ställe där den kunde bo, men ibland får man vara glad för att slumpen ändå berikar ens tillvaro med ett så här härligt "ogräs" (jag näns nästan inte skriva det).
Eva
Förresten -  tusen tack för all respons på min växthusfråga. Jag lovar att det kommer till nytta i ett viktigt sammanhang så småningom. Bloggvänner är det bästa man kan ha! Kram på er alla.

5 kommentarer:

Inger sa...

Undrar var jag ska plantera min multiflora som precis kommit tillbaka till trädgården, den kräver ju sitt utrymme. Mitt växthusbygge har inte kommit igång, men jag har inte gett upp, snickaren ska komma denna vecka.
Kram Inger

Elinore sa...

Halva min buske dog i vintras... men det gör inget:) Den kommer tillbaka med förnyad kraft igen, det är jag ganska övertygad om. Jag har placerat den mot staketet mot kohagen, så den brukar bli tuktad sådär lite lagom så att jag slipper.

Men jag håller med dig om att den är otroligt vacker när den är totalt översållade av blommor.
Må så gott // Elinore

stallnilsen sa...

Å førr en nydelig klatrerose, fine bilder, her regner det også idag, håper bare regnet vil gi seg , vil ha soool når det e sommer :)'
Ha en fin dag, hilsen Lisbeth :)

Helén sa...

Härlig ros! Jag min dumma idiot grävde upp de rosor som satt här när vi flyttade in o kastade dem på tippen, men en ihärdig rot har växt till sig så nu kommer det upp en liten ros igen:)//Helen

Helén sa...

Härlig ros! Jag min dumma idiot grävde upp de rosor som satt här när vi flyttade in o kastade dem på tippen, men en ihärdig rot har växt till sig så nu kommer det upp en liten ros igen:)//Helen