söndag 12 juni 2016

Vila i andras blommor

 Efter att ha jobbat hårt i en annan trädgård var det skönt att tillbringa helgen i min egen - även om det mest blev ogräsrensning. Men jag hann med ett trädgårdsbesök, till en av mina absoluta favoritträdgårdar, Laila Olofsson på Kullaberg.
 Det är lika härligt att återvända hit varje gång, även om det blommar något annat än när jag var här sist så finns det mycket att titta på. Laila är särskilt duktig på perenner och rosor, men också på att skapa fina kombinationer. Omgivningen med skog i bakgrunden, Skälderviken i fronten samt hus och utsikt bidrar förstås till den underbara atmosfären.
 Austinrosen "Charlotte" visade sig från sin allra bästa sida i Lailas nya "pensionärsträdgård" - hennes eget ord. En liten ny rabatt som hon anlagt framför huset dit hon och maken flyttat sedan dottern tagit över huvudbyggnaden.
Bland alla pärlor (inte minst finns här många fina pioner) föll jag för den här - en frösådd skönhet som visade sig vara halvfylld. Vi får väl kalla den för Laila efter upphovskvinnan.

Tack till Laila och alla andra som ställer upp och öppnar sina trädgårdar - ni sprider både kunskap och inspiration!

Allt gott,
Eva

Inga kommentarer: