måndag 14 december 2015

14 För lilla hjärtat

Hagtorn, Cratageus, är dagens ört. Måste erkänna att det inte är ett te jag dricker särskilt ofta - men så är det, man har sina favoriter och andra blir liksom stående i skåpet. Hagtorn är en ört som stärker hjärtat och balanserar hjärtrytmen. Det vidgar kranskärlen och ökar därmed genomblödningen av hjärtat. Särskilt bra om man har konstaterat (ofarliga) dubbla hjärtslag av läkaren, till exempel. Allvarliga hjärtproblem ska man förstås inte experimentera själv med.
Smaken är okej, det är inget gott te men smakar inte heller illa. Däremot har jag svårt för doften och kommer nog inte att använda detta så ofta i fortsättningen heller - om det inte skulle behövas för att få hjärtat att slå jämnare förstås.

Boken Örtte & Huskurer har jag skrivit tillsammans med naturläkare Mette Bohlin som använt örtte i över 30 år och har goda erfarenheter av detta. Själv har jag medvetet använt örtte i ungefär fem-sex år (innan dess drack jag det mest för att det var gott) och hela tiden lär jag mig att uppskatta nya örter och användningsområden. I boken, som är nästan 300 sidor tjock, finns det även med fruktte och te på exotiska växter (som går att få tag på här i Sverige). Vi skriver också utförligt om hur olika organ i kroppen fungerar och hur du kan stärka dem samt om annat som är bra för hälsan. Boken handlar du i vilken bokhandel som helst, vill du ha den snabbt så rekommenderar jag att handla i min webshop där jag ser beställningen omedelbart och levererar samma dag du har beställt och betalt.
Allt gott,
Eva

Inga kommentarer: